پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04689120180510Measuring students feeling of social exclusion in Zanjan universitiesسنجش احساس طرد اجتماعی دانشجویان دانشگاه های زنجان1293311FAصونا احدیانپژوهشگاه علوم انسانی و مطتاعات فرهنگیمحمدسالار کسراییدانشیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20171107 <br />The present study is an attempt to understand the feeling of social exclusion in association with economic status, ethnicity, ethnic belonging and assessment of government policies. It is necessary to address the issues of youth in countries such as Iran, due to the fact that young people are at the center of developments and planning. Therefore, using a scrupulous method and using a questionnaire tool to measure variables, after reviewing the theoretical approaches of social exclusion and explaining the levels of social exclusion, the framework and theoretical model have been sampled among the students of the State and Azad universities. After selecting 325 students, the results were analyzed using descriptive statistics and homogeneity of variance analysis, FF test, correlation coefficient, t-test and pair comparison. The results showed a significant and direct relationship between the feeling of social exclusion and the sense of ethnic belonging, as well as the feeling of social exclusion and the assessment of government policies by respondents, in other words, students who felt more social exclusion, felt more ethnic belonging and They also had a negative perception of government policiesپژوهش حاضر، کوششی است که با هدف شناخت احساس طرد دانشجویان در رابطه با متغیرهای پایگاه اجتماعی-اقتصادی، قومیت و احساس تعلق قومی و ارزیابی سیاستهای دولتی، به انجام رسیده است. پرداختن به مسائل جوانان در سطح کشورهایی نظیر ایران، به سبب قرار داشتن جوانان در کانون تحولات و برنامه ریزیها، ضروری به نظر میرسد. از اینرو به مدد روش پهنانگر پیمایش و بهره گیری از ابزار پرسشنامه جهت سنجش متغیرها، پس از مرور رویکردهای نظری طرد اجتماعی و توضیح سطوح طرد اجتماعی، تدوین چارچوب و مدل نظری، از میان دانشجویان دانشگاههای سراسری و آزاد، نمونه گیری انجام داده و پس از انتخاب 325 نفر از دانشجویان، نتایج را به کمک آمار توصیفی و آزمونهای همگنی واریانس لون، آزمون اف، ضریب همبستگی، آزمون تی و مقایسه ی جفتی مورد مطالعه قرار دادیم. نتایج بدست آمده حاکی از رابطه ی معنادار و مستقیم میان احساس طرد اجتماعی و احساس تعلق قومی و همچنین احساس طرد اجتماعی و ارزیابی سیاستهای دولتی توسط پاسخگویان بود، به عبارت دیگر دانشجویانی که احساس طرد بیشتری را تجربه میکردند، احساس تعلق قومی بیشتر و همچنین برداشت منفی نسبت به سیاستهای دولت داشتند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04689120180510Study of Social-Cultural Factors Related to Social Ostentationعوامل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با تفاخر اجتماعی31473312FAحسین افراسیابیدانشیار جامعه شناسی، دانشگاه یزد0000-0003-4830-329Xسعید فتحیکارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه یزدJournal Article20171223The aim of this quantitative study was to investigates the socio-cultural factors related to social ostentation. Statistical population were citizens of Yazd city, which are between 15-64 years old and 384 person selected as sample by multistase cluster sampling method. The research instrument was questionnaire. The results showed that there are significant relationships between social ostentation and age, social class, income, cultural capital, secularization, consumerism, materialism, individualism and fashionism. But there was no significant relashionship observed between genders. Independent variables as fashionism, socialization, consumerism, individualism and age entered in regression equation and explained 69% of social ostentation variances.تفاخر یا فخرفروشی، یک جهت­گیری در تعاملات اجتماعی است که در رابطه با مصرف و نمایش کالاها در عرصه عمومی و خصوصی معنا می­یابد. پژوهش حاضر یکی پژوهش کمی است که با هدف بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی مرتبط با تفاخر اجتماعی در میان شهروندان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل جمعیت 64-15 سال شهر یزد است که 384 نفر آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمعآوری داده­ها پرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سن، جامعهپذیری، مصرفگرایی، مادیگرایی، فردگرایی، مدگرایی با تفاخر اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد اما بین جنسیت با تفاخر اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد. متغیرهای مستقل مدگرایی، جامعهپذیری، مصرفگرایی، فردگرایی و سن در آزمون رگرسیون چندمتغیره وارد شده و توانستند 69 درصد از تغییرات تفاخر اجتماعی را در جامعه مورد مطالعه تبیین کنند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04689120180510"The Role of Peace Culture and Subjects vaiables (settings variables) on Domestic Violence among Tehran Students' Families at Rodehen Islamic Azad University"نقش فرهنگ صلح و متغیرهای آزمودنی (زمینهای) در خشونت خانگی خانوادههای دانشجویان تهرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن49713313FAحسن امیدواردکتری جامعه شناسی، استاد مدعو گروه های اجتماعی واحد تهران مرکزیخلیل میرزاییدانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنعالیه شکربیگیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20171101the aim of present research is to study the role of peace culture on amount of <br />family aggression among university students of Tehran (Case Study: Tehranian Azad University Students of Roodhen). Method of this research in <br />term of goal was developmental and practical study as well as in term of the path <br />was descriptive correlational study.The Research population included all of the <br /> university students of Azad university of Rodehen among them about 400subjects <br />were selected by size stratified random sampling .To collect data, researcher –made questionnaire included demographical, peace culture and violent family aggression characteristics.that its quality by CVR coefficient for measuring validity with 0.737 average and reliability with 0.939 average approved. Collected data analyzed by SPSS and Lisrel software. Findings showed that peace culture constitade of four-factor construct as following: understanding and healthy interaction of family, social support, ability to resolve conflicts and misunderstanding. Five factors were extracted from questionnaire: cultural violence, spiritual-psychological abuse, verbal aggression, economical violence and physical violence.Type of marriage, education of parents, job of parents had no significant effects. Effects of alcohol addiction of parents , job of father, ethnic of parents, duration of marriage, and age of parents had significant effects on violence. There was a negative significant relation between peace culture and its components with family aggression.هدف این پژوهش بررسی «نقش فرهنگ صلح بر میزان خشونت خانگی در میان خانوادههای شهر تهران (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن) است. روش پژوهش، به لحاظ هدف یا نوع پژوهش از نوع توسعهای و کاربردی، از لحاظ مسیر توصیفی و از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان تهرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بوده که از میان آنها 400 نفر به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامهی پژوهشگر ساخته استفاده شد، که کیفیت آن از طریق CVR برای سنجش یا میانگین 737/0و پایایی 939/0 برای سنجش و پایایی با میانگین تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزارهای آماری <span style="text-decoration: underline;">Lisrel</span> استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که: نوع ازدواج، تحصیلات پدر و مادر و شغل مادر بر میزان خشونت اثر معنا دار نداشت. اثر وابستگی پدر یا مادر به مشروبات الکلی و مواد مخدر، شغل پدر و قومیت پدر و مادر، طول مدت ازدواج، سن پدر و مادر بر میزان خشونت معنادار بود. بین فرهنگ صلح و مولفههای فرهنگ صلح و مولفههای آن با خشونت خانگی رابطهی منفی و معنادار وجود داشت.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04689120180510Methodological investigation in divorce-oriented thesesکندوکاوی روش شناختی در پایان نامه ها با محوریت طلاق73983314FAزهرا حاجی شاه کرمجامعه شناسی ، علوم اجتماعی و انسانی ، علوم تحقیقات ، تهران ، ایران0000-0001-5098-0711باقر ساروخانیاستاد جامعهشناسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانحسین آقاجانی مرساجامعه شناسی ، روانشناسی و علوم اجتماعی ، تهران مرکز ، تهران ، ایرانJournal Article20171216The purpose of this article is to provide critical inquiries in the context the methodological framework of theses based on divorce-oriented theses. The main issue discussed in this article is “Does the lack of attention to the methodology of divorce-focused researches have an impact on the richness and lack of richness of future researches? <br /> Accordingly, this research used documentary method and content analysis. This article tries to introduce, clarify, and Methodical critique that goes beyond just a technique for researches focused on divorced. Hence, in addition to explaining the fundamental methodology, paradigmatic methodology and applied methodology, which in most cases, it is a missing link in the divorce-focused researches, which as a practical guide can be an effective help for future researches and Then proceed to implement them, Also, the divorce-focused researches has been examined in terms of structuring from the form and subject such as period, Thematic categories, focused-gender perspective and etc.هدف این مقاله، کنکاشی نقادانه در خصوص چارچوب روش شناختی پایان نامه ها با محوریت طلاق است. مساله اصلی در این مقاله، عبارت است از "آیا عدم توجه کافی به روش شناسی پژوهش های صورت گرفته با محوریت طلاق تاثیری در غنا و عدم غنای پژوهش های آینده خواهد داشت؟"<br /> بر این اساس، این پژوهش از روش اسنادی و تحلیل محتوا بهره گرفته است. این مقاله تلاش می کند به معرفی ، شفاف سازی و نقد روشمند، که فراتر از یک تکنیک صرف است در مورد پایان نامه ها با محوریت طلاق بپردازد. از اینرو، علاوه بر بیان روش شناسی بنیادین، پارادایمی و کاربردی که در اکثر موارد جزو حلقه مفقوده پایان نامه ها است و به عنوان راهنمای عملی می تواند کمک موثری برای پایان نامه های آتی باشد، به اجرای آنها اقدام نموده و همچنین پایان نامه ها را از نظر ساختاربندی شکلی و موضوعی نظیر برهه زمانی، دسته بندی موضوعی، دیدگاه جنسیت محوری و... نیز مورد بررسی قرار داده است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04689120180510Capitals and social participation in student spaceسرمایه ها و مشارکت اجتماعی در فضای دانشجویی991293316FAمحمد فرهادیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه رازی0000-0001-6414-0342Journal Article20171216The problematic of this research is to examine the factors affecting social participation. After reviewing the theoretical issues of this field and relying on the sociological theories of action, four variables of social capital, economic capital, feeling of powerlessness and cultural capital as the most important factors influencing social participation in the conceptual framework of the research were accepted. The research method is survey; by stratified sampling in Tehran University students. Based on the results of the research, the variables of the research were able to explain 20% of the variance of social participation (R2 = 20%). According to the results of the research, the participation rate of students is generally low, but there is no significant difference between the level of participation of women and men. <br />The barriers to participation in the subjective aspect are the weakness of the concepts, meanings, and norms of participation and in objective level, the lack or weakness of participatory institutions. Barriers to participation in women are more objective. <br />Strengthening social capital, removing the effect of capital investment on participatory attitudes in the mental aspect, and establishing and consolidating participatory institutions in academic relationships in an objective way are ways to increase student participationمسئله پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اجتماعی است. پس از بررسی مباحث نظری این حوزه و با تکیه بر نظریههای جامعهشناختی کنش، چهار متغیر سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، احساس بیقدرتی و سرمایه فرهنگی به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر مشارکتاجتماعی در چارچوب مفهومی پژوهش پذیرفته شد. روش تحقیق؛ پیمایش، نمونهگیری آن طبقهای با کسربرابر و جمعیت آماری دانشجویان دانشگاه تهران هستند. بر اساس نتایج پژوهش، متغیرهای تحقیق توانستند 20 درصد واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند(20٪=R<sup>2</sup>). بر اساس نتایج تحقیق میزان مشارکت دانشجویان در مجموع پایین است اما تفاوت معنیداری میان میزان مشارکتذهنی زنان و مردان وجود ندارد.<br /> موانع مشارکت در وجه ذهنی ضعف مفاهیم، معانی و هنجارهای مشارکتجویانه و در وجه عینی، فقدان یا ضعف نهادهای مشارکتی است. موانع مشارکت در زنان بیشتر عینی است.<br /> تقویت سرمایهاجتماعی، رفع اثر سرمایه اقتصادی در رفتارهای مشارکتی در وجه ذهنی و تأسیس و تحکیم نهادهای مشارکتی در مناسبات دانشگاهی در وجه عینی، از راهکارهای افزایش مشارکت نزد دانشجویان است.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04689120180510The Effect of Social Factors on Generational Relationships from the Viewpoint of Female Studentsتأثیر عوامل اجتماعی در روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر1311563315FAصدیقه عباسیکارشناس روابط عمومی، دانشگاه الزهرا (س)خدیجه سفیریاستاد جامعه شناسی دانشگاه الزهراامیرمسعود امیرمظاهریعضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20171127This research studies "the impact of social factors on generational relationships from the viewpoint of female students aged 20 to 26 years" in state universities of Tehran in 1395. The theoretical framework is the Theory of "Ingelhart's Value Transformation, Bengston's Growth, Giddens Globalization, Mannheim's Generation Experience, Changing the McLuhan Socialization Process". The research method is survey and the statistical population is 11406 people<strong>.</strong> Information was collected from a sample of 382 people. R Square ( )<strong> </strong>indicates that the variables introduced into the equation account for 52% of the variance of the dependent variable variations. The coefficients of the effect of the model explaining the relationship between generations indicate that the variables "lifestyle, socializing with peer groups, communication and interactions within the family" in the regression equation are significant. According to path analysis coefficients, lifestyle with total coefficient of 0.574 and internal family interaction and interaction with a total factor of 0.478 show the most effect on the variable of generational relationships.<strong> </strong><strong></strong> <br />The overall findings show that in explaining the difference between generations in the micro level, in the personality trait of young and middle-aged young girls, socialization and education of change have been created in terms of socialization and education, and<strong> </strong>young girls are a generation of change and the family plays a role in interacting with managing and reducing the generation conflict.این پژوهش «تأثیرعوامل اجتماعی بر روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر 20 تا 26 سال» در دانشگاه های دولتی شهر تهران را در سال 1395 مطالعه می کند. چارچوب نظری تئوری­های «دگرگونی ارزشی اینگلهارت، رشد­یافتگی­ سنی بنگستون، جهانی شدن گیدنز، تجربه نسلی مانهایم، تغییر در فرآیند جامعه­پذیری مک لوهان» می باشد. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری 11406 نفر است. اطلاعات از میان نمونه ۳۸۲ نفری جمع آوری شد. ضریب تعیین تعدیل یافته ( ) نشان می دهد متغیرهای وارد شده به معادله 52 درصد از واریانس تغییرات متغیر وابسته را تبیین می نمایند. ضرایب تأثیر مدل تبیین کننده روابط نسلی نشان از معناداری متغیرهای «سبک زندگی، معاشرت با گروه همسالان، ارتباط و تعامل درون خانواده» در معادله رگرسیون دارد. براساس ضرایب تحلیل مسیر نیز، سبک زندگی با ضریب کل 0.574 و ارتباط و تعامل درون خانواده با ضریب کل 0.478 بیشترین تأثیر بر متغیر روابط نسلی را نشان می دهند.<br /> یافته های کلی نشان می دهد در تبیین تفاوت بین نسلها در سطح خرد در ویژگی شخصیتی دختران جوان و در سطح میانی به لحاظ جامعهپذیری و تعلیم و تربیت دگرگونی بوجود آمده و دختران جوان نسل تغییرطلب هستند و خانواده در مدیریت و کاهش تضاد نسلی نقش مداخله­گری دارد.