The Study of Evaluation of Socio-Economic and Demographic Factors in the Cultural Consumption of Goods among 29-15 Years-Old people in Tehran (Case Study: Bahman and Eshragh Cultural Center)

Document Type : .

Authors

programming expert

Abstract

Attention to Cultural Consumption is growing as one of the most important factors of aesthetic judgment and one of the public taste components. In this article, the youth (15-29 years old) of Tehran as a leading city of Iran in cultural fields,have been considered,.Bourdieu that he is one of the most important theorizing in the field.He spoke about different capitals,and he believes that different cultural consumption is related to some factors especially social Class. Based on to study the matter, one sample of 366 people have been selected from tow cultural centers in Tehran:Eshragh and Bahman, and designed questionnaire have been filled up to achieve the approach of interviewers. The results showed that demographic factors such as age, parents level of education and the one of himself, rank of birth, and so on, have a remarkable effect on cultural consumption of goods.

Keywords


-         باکاک، ر. (1381)، مصرف، ترجمه خسرو صبری، تهران: انتشارات شیرازه.
-         بوردیو، پ. (1390)، تمایز، نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث.
-         تامین، م. (1388). جامعه‌شناسی قشربندی و نابرابری‌های اجتماعی؛ صورت‌ها و کارکردهای نابرابری،  ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: انتشارات توتیا.
-         خادمیان، ط. (1387)، سبک زندگی و مصرف فرهنگی، تهران: انتشارات جهان کتاب.
-         ذکایی، م. (1391)، فراغت، مصرف و جامعه؛ گفتارهایی انتقادی، تهران: انتشارات تیسا.
-         رفیعی‌امانی، م. (1390)، بررسی رابطه قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی (مطالعه موردی جوانان 29-15 ساله شهرتهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور.
-         روح الامینی، م. (1368)، زمینه فرهنگ‌شناسی، تهران: انتشارات عطار.
-         سیدمن، ا. (1386)، نسبی کردن جامعه شناسی:چالش‌های مطالعات فرهنگی، ترجمه جمال محمدی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
-         صالحی­امیری، س. و سپهرنیا، ر. (1394). الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی درایران، تهران: انتشارات ققنوس.
-         علیخواه، ف. (1383)، مصرف: موضوعی برای مطالعات فرهنگی، مجله کتاب ماه علوم اجتماعی، اردیبهشت، شماره 79.
-         فاضلی، م.  (1382)، مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.
-         کاظمی، ع. (1387)، مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره درایران، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
 
-       Beck, U.  (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage.
-       Giddens, A. (1991). Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: polity Press.