آیدنلو، سجاد. (1388). «مقدمهای بر نقالی در ایران». نشریه علمی-پژوهشی زبان و ادب فارسی (گوهر گویا). سال سوم. ش چهارم. صص 35-64.
آیدنلو، سجاد. (1391). طومار نقالی شاهنامه. تهران: به نگار.
آیدنلو، سجاد. (1393). زرینقبانامه. تهران: سخن.
اشکوری، کاظم سادات. (1354). «نقالی و شاهنامهخوانی». هنر و مردم. ش 153 ـ 154. صص 142 ـ 148.
بیضایی، بهرام. (1391). نمایش در ایران. چ 8. تهران: روشنفگران و مطالعات زنان.
جعفریان، رسول. (1378). قصه خوانان در تاریخ اسلام و ایران (مروری بر جریان قصهخوانی، ابعاد و تطور آن در تاریخ اسلام و ایران). تهران: دلیل.
رازی، فریده. (1390). نقالی و روحوضی. تهران : مرکز .
سیوری، راجر (1389). ایران عصر صفوی. ترجمه کامبیز عزیزی. چاپ نوزدهم. تهران: مرکز.
شیبانی، مجیر (1346). تشکیل شاهنشاهی صفویه احیای وحدت ملی.تهران: دانشگاه تهران.
عاشورپور، صادق. (1389). نمایشهای ایرانی. ج 4. تهران: سوره مهر.
غروی، رخند. (1371). «نقالی در ایران». آشنا. سال اول. ش 5. صص 54-60.
قائمی، فرزاد (1389). شاهنامهسرایی و سنتهای فرهنگی و ادبی در ایران باستان. مشهد آهنگ قلم.
ناصربخت، محمدحسین. (1388). «نشانهها در نقل ایران». مجموعه مقالات نخستین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی. گردآورنده حمیدرضا اردلان. تهران: نمایش (انجمن نمایش).
نجاری، محمد- قوام. ابوالقاسم(1395). «ظرفیتهای نمایشی زرینقبانامه براساس شخصیتپردازی سلیمان نبی(ع)». نشریه علمی- پژوهشی کهن نامه ادب پارسی. دوره هفت. ش چهارم. صص 133-152.
نجم، سهیلا. (1388). «نقالی حماسی در ایران و جنبههای نمایشی آن». مجموعه مقالات نخستین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی. گردآورنده حمیدرضا اردلان. تهران: نمایش (انجمن نمایش).
نجم، سهیلا. (1390). هنر نقالی در ایران. تهران: فرهنگستان هنر و انتشارات متن.
نیوندی، گیتی. (1388). «کاربرد نقالی ایران در رسانههای جدید». مجموعه مقالات نخستین سمینار بینالمللی نمایشهای آیینی و سنتی. گردآورنده حمیدرضا اردلان. تهران: نمایش (انجمن نمایش).