1
PHD student of Conservation of Historical & Cultural Objects at the University of Arts
2
Associate Professor of Faculty of Conservation and Restoration, Department of Restoration of Historical Cultural Objects, Tehran Art University
3
Associate Professor of Economics, Management and Social Sciences of Shiraz University
Abstract
Collective memory consists of four stages of formation, registration, association and transfer. The role of wall paintings as a sign of the identity of many monuments is more important in the first two phases. The purpose of this study was to investigate the two stages of formation and recording of collective memory in the Karim Khan citadel in Shiraz. The main question of the research is that the mutual effects of clearing of historical wall paintings and the ability to formulate and record collective memory? The research method is (quantitative-qualitative) and data collection is done in two stages of library studies and field studies. Data were analyzed by Manova multivariate analysis. The results of data analysis show that attention to different dimensions of cleaning in the form of attention to the harmony and integrity of the paintings, historical values, extensions and peeling, the age and originality of the paintings, the values Aesthetics, Historical Symbols and Symbols, Patagonia, Different Historical Periods of Wall Paintings, Strong Strengths Over the Past, and the Level of Preservation of the Identity and the Truth of the Wall Paintings, and the Creation of an Appropriate Course for Continuing to Visit Wall Paintings And the imaging of wall paintings strengthens the ability to formulate and record collective memory over a wall paintings.
آزاد، زهرا. پرتوی، پروین(1392). بررسی تطبیقی جایگاه میادین تهران در حفظ و ارتقای خاطره جمعی شهروندان(نمونه موردی: میدان تجریش و میدان بهارستان). فصلنامه مطالعات شهری: شماره4.
اسفندیاریپور، هوشنگ(1389). «هنرنگارگریدورهزندیه: یافتههاییازمرمتارگ»،زندیه (مجموعهمقالات)، ج2، به کوشش محدعلی رنجبر و علی اکبر صفى پور، شیراز: بنیاد فارس شناسی.
بنتلی، ای ین.(1384). محیطهایپاسخ ده، ترجمه: مصطفی بهزادفر. تهران : مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
پاکزاد، جهانشاه(1385). مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری. تهران : انتشارات شهیدی.
پاکزاد، جهانشاه(1383). راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران. تهران : انتشارات پیام سیما.
تقوایی حسینزاده، فاطمه (1390). طراحی خیابان شهری مبتنی بر قابلیت شکل گیری و ثبت حافظه جمعی، نمونه موردی خیابان امامخمینیشهر یزد. رساله کارشناسی ارشد. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه یزد.
توکلیان فردوسیه، مریم. اسمعیل پور، نجما. نقصان محمدی، محمدرضا(1395). بازطراحی بازار مبتنی بر قابلیت شکلگیری و ثبت خاطره جمعی. نمونه موردی: بازار خان یزد. نشریه باغ نظر، (39).
حبیب، فرح(1385). کندوکاوی در معنای شکل شهر. فصلنامه هنرهای زیبا شماره، (25). 14-5.
حبیبی، رعنا سادات(۱۳۸۷). تصویرهای ذهنی و مفهوم مکان. نشریه هنرهای زیبا،(35). 50-39.
جلیلی، ژاله(1384). بازتولید عرصه عمومی در شهر با تکیه بر هویت و حافظه جمعی، نمونه موردی میدان بهارستان. رساله کارشناسی ارشد. دانشکده هنرهای زیبا. دانشگاه تهران.
ذکائی، محمدسعید(1391). مطالعات فرهنگی و مطالعات حافظه، مجله مطالعات اجتماعی ایران،(5)4. 96-72.
رازجویان، محمود(1376). نگاهی به ائتلاف معماری و علوم رفتاری در نیم قرن گذشته. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
زاهد، سید سعید(1394). جامعه شناسی هنر از نگاهی نو. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
سامی، علی(1363). شیراز. شیراز: انتشارات نوید.
سلطانی، علی. زرگری مرندی، ابراهیم و نامداریان، احمدعلی (1392). شکلگیری،تقویتوماناییخاطرهدرفضاهایشهری؛نمونه موردی:محورشهیدچمرانشیراز. مجله مسکن و محیط روستا، (141).
ﺳﻌﻴﺪی،ﺳﻴﺘﺎ (1374). ﺑﺮرﺳﻲ و ﻓﻦ ﺷﻨﺎﺳﻲ و آﺳﻴﺐ ﺷﻨﺎﺳﻲ رﻧﮓ در ﻧﻘﺎﺷﻲ اﻳﺮاﻧﻲ دوره ﺻﻔﻮی«اراﺋﻪ ﻳﻚ روش ﺣﻔﺎﻇﺘﻲ در ﻣﻮرد رﻧﮓ ﻧﻘﺎﺷﻲ ﻫﺎی رو ﻛﺎﻏﺬ(ﻛﺎرﺑﺮد ﭘﺮاﻛﺴﻴﺪ ﻫﻴﺪروژن ﺑﺮ روی رﻧﮓ ﺳﻔﻴﺪآب ﺷﻴﺦ». ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ﻣﺮﻣﺖ. داﻧﺸﻜﺪه ﭘﺮدﻳﺲ. دانشگاه هنراﺻﻔﻬﺎن.
گوهری، انوشه .ایرانی بهبهانی، هما و صالحی، اسماعیل(1395). روش شناختی ادراک منظر شهری در ارتباط با ذهنیات و خاطرات جمعی، مطالعه موردی محله تجریش، نشریه محیطشناسی، (42)1.
لنگ، جان (1386). آفرینش نظریه معماری (نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمه علیرضا عینی فر . تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
میرشمسی، فرشتهالسادات(1393). بررسی ویژگیهای نقاشیدیواری در آثار معماری زندیه. پایان نامه کارشناسی ارشد. اساتید راهنما: فتحالله زارعخلیلی و محمدصادق میرزاابوالقاسمی. دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز. دانشگاه شیراز.
Conti, A., & Glanville, H. (2007). A History of the Restoration and Conservation of Works of Art. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Daley, M.(27 May 2013). The Sistine Chapel Restorations: Part I ~ Setting the Scene, Packing Them In. ARTWATCH UK Online. Available from: http://artwatch.org.uk/the-sistine-
De Jong, J. (2005). Damnatio Memoriae ER Varner: Mutilation and Transformation. Damnatio Memoriae and Roman Imperial Portraiture. (Monumenta Graeca et Romana 10.) Pp. x+ 340, pls. Leiden and Boston: Brill, 2004. Cased, € 199, US $249. ISBN: 90-04-13577.
Gaetani, C., & Santamaria, U. (2000). The laser cleaning of wall paintings.Journal of Cultural Heritage,1, S199-S207.
Halbwachs, M. (1992). On collective memory. University of Chicago Press.
ICOMOS (2003). principles for the preservation and conservation/restoration of wall paintings, 5th and final draft for adoption at the ICOMOS General Assembly, Victoria Falls. URL:http://www.international.icomos.org/victoriafalls2003/ wall_eng .htm.
Keck. Sh. (1984). Some Picture Cleaning Controversies: Past and Present. Journal of the American Institute for Conservation.Vol. 23, No. 2 (Spring, 1984), pp. 73-87
Mora, P., Mora, L., & Philippot, P. (1984). The conservation of wall paintings. Butterworth & Co.
Munoz-Vinas, S. (2012). Contemporary theory of conservation. Routledge.
Muir, Kimberley Hamilton Scotland. (2007). Wounded masterpieces: Restoring works of art when damage carries meaning. Ph.D dissertation, Queen's University. Canada
Nasar, J. L. (1997). New developments in aesthetics for urban design. InToward the Integration of Theory, Methods, Research, and Utilization(pp. 149-193). Springer, Boston, MA.
Olick, Jeffry K. (1998). Social Memory Studies: From Collective memory to the Historical Sociology of Mnemonic Practices.Social Annual Review. Vol: 24. pp: 105-140
Petrie, Lee Kathryn. (1997).The controversy surrounding the cleaning and conservation of Michelangelo's frescoes on the ceiling of the Sistine Chapel. M.A dissertation, Advisor: Hoeniger, Cathleen, Queen's University. Canada.
Philippot, P. (1976). Historic preservation: Philosophy, criteria, guidelines. InPreservation and conservation: principles and practices. Proceedings of the northamerican international regional conference, Williams burg, september10-16 1972(pp. 367-382). The preservation press.
Rachel Morrison, Abigail Bagley-Young, Aviva Burnstock, Klaas Jan van den Berg and Henk van Keulen. (2007). An Investigation of Parameters for the Use of Citrate Solutions for Surface Cleaning Unvarnished Paintings. Studies in Conservation. Vol. 52, No. 4 .pp. 255-270
Radstone, S. (2008). Memory Studies: For and Against. Memory Studies, No (1)
Rhyne .Charles S. (2006). Clean Art? .Journal of the American Institute for Conservation. Vol. 45, No. 3 (Fall - Winter, 2006), pp. 165-170
Richardson. John. (1983). New York Review of Books. Crimes Against the Cubists Issue. Cubist Painting; drawing by David Levine In an article on the great Picasso retrospective at the Museum of Modern Art
Schwartz, Kazuya Fukuoka, Sachiko Takita-Ishii. (2005). Collective Memory: Why Culture Matters in The Blackwell Companion to the Sociology of Culture. Edited By: Mark d. Jacobs & Nancy Weiss Hanrahan. USA: Blackwell publishing.
Schwartz, B., & Schuman, H. (2005). History, commemoration, and belief: Abraham Lincoln in American memory, 1945-2001. American Sociological Review, 70(2), 183-203.
Wasserman, J. (2003). Leonardo da Vinci's Last Supper: The Case of the Overturned Saltcellar. Artibus et Historiae.Vol. 24, No. 48 (2003), pp. 65-72
Abbasi,Z. , Samanian,K. and Zahed Zahedani,S. S. (2019). Ability to form and record collective memory in the process of clearing wall paintings. Sociological Cultural Studies, 9(4), 97-120.
MLA
Abbasi,Z. , , Samanian,K. , and Zahed Zahedani,S. S. . "Ability to form and record collective memory in the process of clearing wall paintings", Sociological Cultural Studies, 9, 4, 2019, 97-120.
HARVARD
Abbasi Z., Samanian K., Zahed Zahedani S. S. (2019). 'Ability to form and record collective memory in the process of clearing wall paintings', Sociological Cultural Studies, 9(4), pp. 97-120.
CHICAGO
Z. Abbasi, K. Samanian and S. S. Zahed Zahedani, "Ability to form and record collective memory in the process of clearing wall paintings," Sociological Cultural Studies, 9 4 (2019): 97-120,
VANCOUVER
Abbasi Z., Samanian K., Zahed Zahedani S. S. Ability to form and record collective memory in the process of clearing wall paintings. Sociological Cultural Studies, 2019; 9(4): 97-120.