Considering the importance of the role of cartoons in children's role modeling, the present article examines the role of non-Iranian cartoon characters in children's cultural role modeling from the perspective of parents. This article seeks to answer the question: Is there a significant relationship between watching non-Iranian cartoons and children's cultural modeling from perspective and seeing? The main hypothesis of this article is: There is a significant relationship between the rate of watching non-Iranian cartoons and children's cultural role modeling. The theoretical framework of the article is a combination of theories in the field of media and communication, theories related to social learning and cultural theories. The research method is survey and the statistical population includes parents with 6 to 12 year old children in the city of Soomehsara. 330 parents were selected as the statistical sample by cluster sampling. In data analysis, descriptive and inferential statistics as well as SPSS software were used. According to the findings of the study, children watch cartoons for 3 to 4 hours a day, and according to the findings of the same study, there is a significant relationship between watching non-Iranian cartoons and cultural, moral, behaviora and lifestyle roles modeling in children.
آرون، ر.(1396). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه: باقر پرهام، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
بنیاسدی، م. (1394). الگوپذیری کودکان و نوجوانان از قهرمانان انیمیشن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بینالمللی امام رضا (علیه السلام)
پدرام، م. (1388) سپهر عمومی روایتی دیگر از سیاست. تهران: یادآوران.
تافلر، الف.(1397). موج سوم. ترجمه شهیندخت خوارزمی. تهران: فرهنگ نشر نو.
خداکرم تهرانی، س. (1394). بررسی بازنمایی آموزش مهارتهای زندگی در بین برنامههای کودک تلویزیون. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
خوروش، م.(1394). روان شناسی شخصیت. اصفهان : سنا.
خوشنویس، ن.(1388). بررسی تاثیر برنامههای تلویزیونی بر سبک زندگی. ماهنامه علمی تخصصی انجمن روابط عمومی، شماره 69.
دلشاد نوقابی، ع.(1392). تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامهریزی شده بر میزان و نحوه نظارت والدین بر تماشای تلویزیون دانشآموزان، فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دوره اول، شماره 4، زمستان 1392
رحیم زادجدا، س. (1395). بررسی نقش رسانههای جمعی (با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان و نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
روزی طلب، م. (1391). تحلیل خشونت در انیمیشن و تأثیر آن بر مخاطب کودک و نوجوان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران
زائری،ع.(1396). بررسی شیوههای تربیتی والدین و تاثیر آن بر آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
سپاسگر شهری، م. (1385). اثرات تلویزیون بر کودکان. نشریه پژوهشهای ارتباطی، شماره 51، پاییز 1385.
شریفی، ک.(1390). تاثیر رسانه و نقش آن در پیشگیری از بزهکاری کودکان و نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
صدیقی، م. (1388). تاثیر تلویزیون بر نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
هاشمی، الف. (1389). نقش رسانههای جمعی با تاکید بر تلویزیون بر توسعه فرهنگی دانشآموزان متوسطه شهر لامرد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
Aaron ,L(1960-1980), Symptoms of Psychological Trauma, and Violent Behaviors Among Children Who Watch Television, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol. 37,( pp. 141-148).
Brockmann, PE. Diaz, B. Damiani, F. Villarroel, L. Nunez, F. Bruni, O. (2016). Impact of television on the quality of sleep in preschool children. Sleep Med :(pp.4-140).
Bandura, A. (1970-80). The Impact of Media on Child Aggression, Self-efficacy toward a similar theory of behavior change.
Defeur,m. (1989). theories of mass communication.n.j longman inc.
Erenberg, J.M.(2010),Role of media in children’s behavior.Indian Journal of fundamental and Applied Life scinces.Volume 16.
Garcia, S. Donald, A and Miller, P.( ٢٠١٥). Children enjoy TV. Journal of Social Sciences, Vol 38. (PP: ١٢-١)
Hartup, W. W. (1995). Social behavior of children. Review of Educational Research, Vol 35.
Turner, J.(1998). The structure of Sociological Theory. Sixth Edition,Wadsworth publishing company.
Ghajari, H., & Mohseni, S. (2022). An Analysis of the Role of Non-Iranian Cartoon Characters In cultural modelling of children from the perspective of parents (studied Population: Parents of children between the ages of 6 and 12 in The City of Somesara). Sociological Cultural Studies, 13(2), 89-118. doi: 10.30465/scs.2022.40583.2536
MLA
Hosseinali Ghajari; Somayeh Mohseni. "An Analysis of the Role of Non-Iranian Cartoon Characters In cultural modelling of children from the perspective of parents (studied Population: Parents of children between the ages of 6 and 12 in The City of Somesara)", Sociological Cultural Studies, 13, 2, 2022, 89-118. doi: 10.30465/scs.2022.40583.2536
HARVARD
Ghajari, H., Mohseni, S. (2022). 'An Analysis of the Role of Non-Iranian Cartoon Characters In cultural modelling of children from the perspective of parents (studied Population: Parents of children between the ages of 6 and 12 in The City of Somesara)', Sociological Cultural Studies, 13(2), pp. 89-118. doi: 10.30465/scs.2022.40583.2536
VANCOUVER
Ghajari, H., Mohseni, S. An Analysis of the Role of Non-Iranian Cartoon Characters In cultural modelling of children from the perspective of parents (studied Population: Parents of children between the ages of 6 and 12 in The City of Somesara). Sociological Cultural Studies, 2022; 13(2): 89-118. doi: 10.30465/scs.2022.40583.2536