پایا، علی (1385). دانشگاه، تفکر علمی، نوآوری و حیطۀ عمومی، تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (1382). فرهنگ، ویژۀ بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ذاکر صالحی، غلامرضا (1383). دانشگاه ایرانی، تهران: کویر.
رفاعی، احمد فرید (1346 ق). عمر المأمون، المجلد 1، قاهره: دارالکتب المصریة.
روزنتال، فرانتز (1385). میراث کلاسیک اسلام، ترجمۀ علیرضا پلاسید، تهران: طهوری.
سارتون، جورج (1388). گفتارهایی در تاریخ علم، ترجمۀ غلامحسین صدری افشار، تهران: آییژ.
غنیمه، عبدالرحیم (1372). تاریخ دانشگاههای بزرگ اسلامی، ترجمۀ نورالله کسایی، تهران: دانشگاه تهران.
کسایی، نورالله (1362). مدارس نظامیه و تأثیرات علمی و اجتماعی آن، تهران: امیرکبیر.
مجتهدی، کریم (1379). مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محمد بن رشد، ابوالولید (1358). فصل المقال، ترجمۀ سیدجعفر سجادی، تهران: مرکز ایرانی مطالعۀ فرهنگها.
مک نیل، ویلیام (1388). بیداری غرب، ترجمۀ مسعود رجبنیا، تهران: علمی و فرهنگی.
میلر، و. م. (1310). تاریخ کلیسای قدیم در امپراطوری روم و ایران، ترجمۀ علی نخستین و عباس آرینپور، تهران: آگوست پرس.
وستفال، ریچارد (1387). تاریخ پیدایش علم جدید، ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ و رضا رضایی، تهران: نشر نی.
هربرت، باترفیلد (1379). مبانی علم نوین، ترجمۀ یحیی صبحی، تهران: علمی و فرهنگی.
Basalla, George (1968). The Rise of Modern Science, Internal or External Factors (Problem In European Civilization), Lexington: Heath.
Grant, Edward (1996). The Foundations of Modern Science in the Middle Ages, their Religious Institutional and Intellectual Contexts, Cambridge: Cambridge University.
Rosenthal, Franz (1970). Knowledge Triumphant, the Concept of knowledge in Medieval Islam, Leiden: E. J. Brill.
Tilly, Charles (1993). European Revolution 1492-1990, Oxford: Black well.
Toby, E. Huff (2003). The Rise of Early Modern Science, Islamic, China and the West, New York: Cambridge University.