Tourism as a 'meaningful' phenomenon, based on the understanding and understanding of the actors, is constructed under the socio-cultural context of each society. Using qualitative methodology, the authors conducted semi-structured open-ended interviews to understand how they understood and understood the phenomenon of tourism. The results show that tourism is an identity (modern and traditional) in today's human thought and practice, which is possible in the context of modernity, including holidays, a lifestyle based on the division of work and leisure, the tourism industry and its promotional media. . The most fundamental meaning or essence of tourism ontology is synonymous with the alienation of the product of working and everyday urban life. Alongside the original meaning, meanings such as soft resistance to negation, revolt and aggression against urban living, an attempt to search for authenticity alongside the discovery of new and pristine natural and costly and commodified realities are recognizable and influenced by the approach Sociological analytical approaches at the three micro, mid and macro levels are presented in a theoretical model.
بوردیو، پی یر (1395). تمایز، نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. حسن چاوشیان (مترجم). ثالث، تهران.
پاپلی یزدی، م و سقایی، م. (1393). گردشگری (ماهیت و مفاهیم). انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). 284 صفحه
حیدری چیانه، رحیم و حسین زاده دلیر، ک. (1392). جستاری پیرامون ارزیابی صنعت توریسم در ایران. فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی. سال هفتم. شماره سیزدهم. صفحات 59 تا 94.
حیدری چیانه، رحیم و حسین زاده دلیر، ک. (1392). جستاری پیرامون ارزیابی صنعت توریسم در ایران. فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی. سال هفتم. شماره سیزدهم. صفحات 59 تا 94.
شفیعا، سعید (1395) «فرا تحلیلی بر روششناسی و یافتههای مطالعات کیفیت زندگی گردشگری مقالات فارسی و انگلیسی»، نشریه گردشگری علم و فرهنگ، ش 2، ص 45-33.
شمسیپور، علیاکبر، فرخ نیا، رحیم، علیرضایی راحله. (1393). «معنایابی و معنا سازی متقابل گردشگر و گردشگری در شهر همدان» مقاله 7، دوره 3، شماره 11، زمستان 1393، صفحه 141-159.
ضیایی، م و تراب احمدی، م. (1392). شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی. انتشارات علوم اجتماعی. 254 صفحه.
فدرستون، مایک (1380). زیباییشناختی کردن زندگی روزمره. در ارغنون ش 19. مهسا کرم پور (مترجم).
کلانتری، ع و فرهادی، م. (1387). جوانان و مصرف گردشگری. مجله تحقیقات فرهنگی ایران. دوره 1. شماره 2 (پیاپی 2). تابستان. صفحات 191 ـ 159.
کیوی، ر و کامپنهود، ل. (1385). روش تحقیق در علوم اجتماعی. نیک گهر، ع. (مترجم). تهران: نشر توتیا. 304 صفحه.
گی چاک، ا. (1390). جهانگردی در چشماندازی جامع. اعرابی، م. پارساییان، ع و قربان زاده، ا. (مترجم). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 480 صفحه.
محمدی، جمال (1392). «تحلیل کیفی بسترها، دلایل و پیامدهای گردشگری به شیوهی نظریهی زمینهای (مطالعهی موردی: گردشگران شهر سنندج)» مقاله 10، دوره 2، شماره 7، زمستان 1392، صفحه 182-203.
محمدی، جمال، خالق پناه کمال، غلامی الهه. (1395). «منازعۀ معنا در میدان گردشگری (موردمطالعه: گردشگران شهر سنندج)» مقاله 1، دوره 5، شماره 17، تابستان 1395، صفحه 8-28.
معاون، زهرا، موحد، مجید، طبیعی، منصور (1396). «معنایابی و گردشگری مذهبی: مطالعه مردم نگارانه». مقاله 1، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 26، زمستان 1396، صفحه 1-32.
Brown, Graham. (1992). Tourism and Symbolic Consumption. In Choice and Demand in Tourism, Peter Johnson and Barry Thomas, eds. 57-71. London: Mansell.
Butler and Hinch. (1996). Tourism and indigenous peoples. London: International Thomson Business Press.
Cohen, Erik. (1972). Towards a Sociology of International Tourism. Social Research 39(1): 164-182.
Cohen, Stanley and Laurie Taylor. (1992). Escape Attempts: the Theory and Practice of Resistance to Everyday Life (2nd ed.) London: Routledge.
Doorne, S. Ateljevic, I. (2005). Tourism Performance as a Metaphor: Enacting Backpacker Travel in the Fiji Islands in: Discourse, communication and tourism 2005 pp.173-198.
Nourbakhsh, Y., & Farhadi, E. (2019). Analysis of tourism understanding and its cultural and social contexts. Sociological Cultural Studies, 10(2), 137-162. doi: 10.30465/scs.2019.4202
MLA
Younes Nourbakhsh; Eehsan Farhadi. "Analysis of tourism understanding and its cultural and social contexts", Sociological Cultural Studies, 10, 2, 2019, 137-162. doi: 10.30465/scs.2019.4202
HARVARD
Nourbakhsh, Y., Farhadi, E. (2019). 'Analysis of tourism understanding and its cultural and social contexts', Sociological Cultural Studies, 10(2), pp. 137-162. doi: 10.30465/scs.2019.4202
VANCOUVER
Nourbakhsh, Y., Farhadi, E. Analysis of tourism understanding and its cultural and social contexts. Sociological Cultural Studies, 2019; 10(2): 137-162. doi: 10.30465/scs.2019.4202