کتابنامه
آلتوسر، لوئی(1387)، ایدئولوژی و ساز و برگهای ایدئولوژیک دولت، ترجمه روزبه صدرآرا، تهران: چشمه.
اپل، مایکل دبلیو(1398)، دانش رسمی: آموزش دموکراتیک در عصر محافظهکاری، ترجمه نازنین میرزابیگی، تهران: آگاه.
ایلیچ، ایوان(1389)، مدرسهزدائی از جامعه، ترجمه داور شیخاوندی، تهران: گیسا.
ایلیچ، ایوان(1356)،
فقر آموزش در آمریکای لاتین(صدقه و آزار)،ترجمه هوشنگ وزیری،تهران: خوارزمی.
برادران کاشانی، زهرا، کرمانی، مهدی، و فولادیان، مجید(1398)، «تحصیل منضبطانه و کنشگری منفعلانه: نشانهشناسی اجتماعی صف در تجربه تحصیلی دختران جوان»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره نهم، شماره چهار.
بوردیو، پیر(1393)، درسی دربارهی درس، ترجمه ناصر فکوهی، تهران: نی.
بینش، مرتضی،کشتیآرای،نرگس، یوسفی، علیرضا، و یارمحمدیان،محمدحسین(1393)، «تجربه زیستهی دانشآموزان از مدرسه: راهنمای عمل برنامه درسی»، مجله پژوهشهای برنامهی درسی،دوره چهارم،شماره1.
رومانی،سعید، حاجی حسین نژاد،غلامرضا، فاصلی، نعمت الله، و حسینیخواه، علی(1398)،«بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانشآموزان: مدارس روستایی و چندپایه»، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 8، شماره 2.
سلیمانپور عمران، محبوبه،اسماعیلی شاد،بهرنگ،مرتضوی کیاسری، فاطمه،و علیآبادی،مهدی(1398)،«رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانشآموزان»،فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی،سال سیزدهم،شماره3.
سیدمن، استیون(1393)،
کشاکش آرا در جامعهشناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
شارعپور، محمود(1393)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: سمت.
شریفی، ناهید، بدری، شاه طالبی حسینآبادی، و اکبر اعتباریان خوراسگانی(1399)، «مدرسه آینده در ایران:روش نظریه زمینهای»، جامعه پژوهشی فرهنگی، سال یازدهم، شماره دوم.
شیربگی، ناصر و صادقی، شراره(1399)، «مطالعهی کیفی تجربهی اعضای مدرسه از رهبری موازی در مدارس»، مدیریت بر آموزش سازمانها، سال نهم، شماره یک.
شیربگی، ناصر، غلامی، خلیل، و بساطی، مختار(1394)، «شناخت باورهای مشرک انضباطی اعضای جامعهی مدرسه (مطالعه موردی: یک دبیرستان پسرانه)»، مطالعات برنامهریزی آموزشی، دوره چهارم، شماره هفت.
فوکو، میشل(1388)، مراقبت و تنبیه: تولد زندان، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده،تهران: نی.
کالینیکوس، آلکس(1396)، درآمدی تاریخی بر نظریهی اجتماعی، ترجمه اکبر معصومبیگی، تهران: آگه.
مدیسون، سویینی(1397)، مردمنگاری انتقادی: روشها، علم اخلاق و اجرا، ترجمه فهیمهسادات کمالی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
یعقوبی، علی(1395)،«مخالفتخوانیهای دانشآموزان و گفتمان مدرسه: مطالعه دانشآموزان استان گیلان»، مطالعات اجتماعی ایران، دوره نهم، شماره 4، 166-138.
Anderson. Gray L. (1989), “Critical Ethnography in Education: Origins, Current Status, And New Directions”, Review of Educational Research, Vol. 59, No. 3.
Carspecken, PF.(1996), Critical Ethnography in Educational Research: A Theoretical and Practical Guide, 1st ed. New York: Psycholo.
Meo, A., Parker, A.(2004), “ Teachers, Teaching and Educational Exclusion: Pupil Referral Units and Pedagogic Practice ”, International Journal of Inclusive Education, vol.8,no.1.
Mills,C.Wright.(1970),The Sociological Imagination, New York: Oxford University Press.
Peterson, K. D., and Deal, T. E. (2011), The shaping school culture fieldbook, John Wiley & Sons.
Thomas, J.(1993), Doing Critical Ethnography (Qualitative Research Method),Sage Publications : Newbury Park London New Delhi.