سنتزپژوهی شناسایی مولفه های برنامه درسی چندفرهنگی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،

2 استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

جامعه‌ی متکثر و متنوع ایران، نیازمند برنامه‌ی درسی است که نسبت به ویژگی چندفرهنگی آن حساس و پاسخگو باشد. پژوهش حاضر با روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی با هدف شناسایی ویژگی مولفه‌های آموزش چندفرهنگی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در این زمینه در بازه‌ی زمانی 2007 الی 2022 می-باشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاه‌های اطلاعاتی، 1024 سند علمی شناسایی و بر اساس معیارهای ورودی تعداد 24 مطالعه شامل مقاله، پایان‌نامه و کتاب جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات از کاربرگ طراحی‌شده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش‌های اولیه استفاده ‌و جهت تحلیل‌یافته‌ها الگوی شش‌مرحله‌ای سنتزپژوهی ‌روبرتس استفاده ‌شد. طبق یافته‌های به دست‌آمده مؤلفه‌های برنامه‌ی درسی چندفرهنگی ارائه گردید. براین اساس چهار مولفه‌ی انسان‌محور، اقلیت‌محور، آموزش‌محور و کثرت‌گرا با 15 مضمون فرعی شناسایی گردید که در مجموع شامل 163 مضمون پایه می‌باشند. همچنین نتایج حاکی از آن است با ظهور کامل مولفه‌ها در برنامه‌های درسی از یک‌جانبه نگری در برنامه‌ریزی درسی به نفع فرهنگی خاص پرهیز خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Research Synthesis Identifying the Components of multicultural Curriculum

نویسندگان [English]

  • Wirya Nawrozi 1
  • Adib Yousef 2
  • Jahangir Yari Haj Ataloo 3
  • Rahim Badri Gargari 4
1 Ph.D Student, Curriculum Development, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 Professor, University of Tabriz, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Educational Sciences, Tabriz, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
4 Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran
چکیده [English]

Abstract:
Pluralistic and varied Iranian society, requires a sensitive and responsive curriculum multicultural features. This research was conducted using a qualitative research method of synthesis research with the aim of identifying the Components multicultural curriculum.The studied sources include all valid scientific articles in this field. Due to regular searches in databases, in the period from 2007 to 2022, 1024 documents were identified and then based on the input criteria, 24 studies including articles, theses, and books were finally selected for the final analysis. To provide information, a worksheet designed by the researcher was used to report and record the information of the initial research, and to analyze the findings,a six-step Roberts synthesis model was used. According to the findings, the components of multicultural Curriculum were presented. Therefore, four components of human-oriented, minority-oriented, education-oriented and pluralistic were identified with 15 sub-themes, which in total include 163 basic themes. Also, the results showed that with the complete appearance of the components in the curriculum, one-sidedness in curriculum planning in favor of a specific culture will be avoided.
Keywords: multicultural education, multicultural, Synthesis Research, Components Curriculum
Introduction
It is believed that the problems caused by multiculturalism can only be solved through multicultural education (Aslan, 2019), which has been discussed for years and although it has not yet evolved (Race, 2019) and its meaning has changed, but the aspects Its essence has been preserved (Castillo, Donoso & Ortega, 2020). Hermino (Hermino, 2014) considers the duty of multicultural education to discover differences as a gift from God that we should treat these differences with tolerance and respect (Arifin & Hermino, 2017) and the purpose of education in The case of the diversity of cultures in response to demographic and cultural changes in a particular society or even at the global level (Gorski & Pothini, 2014) and the acquisition of students with appropriate knowledge, attitude and skills for effective and successful participation in a society. He is a democrat. Because in the 21st century, young people are increasingly challenged to have the ability to work across cultures and political boundaries, they must increase their understanding of other cultures (Dwiningrum & et al, 2021).
Considering that the results of the analysis of upstream documents indicate that multicultural education in Iran has been paid attention to some extent, but it has not been used in a transparent manner and using multicultural literature (Havasbeigi, 2017), the need to identify the components Multicultural education seems to be a necessary thing, so that the content of the designed curriculum has coherence, comprehensiveness and inclusion based on multicultural standards, which currently textbooks are either not properly realized, or if they appear, the quality of attention is not appropriate. be
Therefore, based on the inherent diversity in Iran's pluralistic and culturally diverse society in different ethnic, linguistic and religious dimensions, the domination and sovereignty of a curriculum indifferent to multiculturalism will be in conflict with the realities of the society and considering that 80 to 95 The percentage of time students spend in class with textbooks has a major impact on their knowledge and behavior in the future (Banks, 2016), reflecting diversity and in other words multicultural education in the curriculum is necessary and expected. Therefore, the current research aims to identify the components of multicultural education to plan in the curriculum in order to avoid one-sidedness in favor of a particular culture in textbooks, and seeks to answer this question:
What are the components of the multicultural curriculum?
Methodology
The current research was conducted with the qualitative research method of synthesis research with the aim of identifying the characteristics of the components of multicultural education. The studied sources include all valid scientific articles in this field in the period from 2007 to 2022, according to the regular search in the databases, 1024 scientific documents were identified and based on the input criteria, 24 studies including articles were found. The letter and book were selected for final analysis. In order to provide information, the worksheet designed by the researcher was used to report and record the information of primary researches, and the six-step model of Roberts synthesis was used for the analysis. Then, in order to identify the components of multicultural education, the findings of the selected documents about the subject of the research were combined and with repeated and detailed readings, as well as comparing similar and contradictory findings by coding with different colors of the class. Necessary classification was done. Data analysis was done based on the coding process based on thematic analysis. Similar codes that almost refer to the same concept were combined and formed the basic themes. From the combination of basic themes, sub-themes were formulated. Finally, by classifying sub-themes, components (main themes) were extracted by inductive method.
Findings
According to the findings of the research related to the purpose of the research in Table 1 and after repeated review by the researchers, all the basic concepts were grouped around 15 sub-themes and finally organized in the form of 4 main themes or the desired components. Based on this, the human-oriented component includes 3 sub-themes and 29 basic themes, the minority-oriented component includes 4 sub-themes and 34 basic themes, the education-oriented component includes 4 sub-themes and 48 basic themes, and finally the plurality component. It is oriented and includes 52 basic themes with 4 sub-themes.
Discussion and conclusion
If we use the research evidence as the basis of the analysis, we will reach the inferential conclusion that multicultural education, considering its scope, extent and importance, will require systematization in education and the need to identify its components. However, the search results in related sources show that the efforts made inside and outside the country lack comprehensiveness in presenting the components of education, because in most researches, researchers focus more on a specific aspect. The goals of multicultural education have been emphasized or the components have been presented in a way that lacks the necessary comprehensiveness, inclusion and coherence. However, the findings of this research have been able to include the multicultural concern from a political-cultural and philosophical perspective in an educational format in order to avoid one-sidedness in the multicultural curriculum. Therefore, the use of the findings of this research is suggested to the curriculum planners, considering the components of multicultural education, on the one hand, they were freed from the trap of common and wrong beliefs about multicultural education, and on the other hand, they were freed from one-sidedness in Curriculum planning in favor of a specific culture was avoided.

کلیدواژه‌ها [English]

  • multicultural education
  • multicultural
  • Synthesis Research
  • Components Curriculum
احمدرش، رشید، مصطفی­زاده، اسماعیل. (1398). تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی سه سال دوره اول متوسطه ازنظر میزان توجه به مولفه­های آموزش چندفرهنگی. فصلنامه تدریس­پژوهی، 7(4)، 46-24.
امینی، محمد. (1391). تبیین برنامه­درسی چندفرهنگی و چگونگی اجرای آن در نظام برنامه­ریزی درسی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه­درسی، 7(26)، ۱۱-۳۲.
بهشتی، سیدعلیرضا. (1395). بنیاد نظری سیاست در جوامع چندفرهنگی، تهران: ناهید.
پله، امیر. (1394). تبیین فلسفه تربیت چندفرهنگی برای نظام تربیتی ایران و تحلیل و ارزیابی سیاست­های تربیتی موجود بر مبنای آن، رساله­­ی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، منتشر نشده.
حمیدی­زاده، کتایون، فتحی­واجارگاه، کوروش، مهران، گلنار، عارفی، محبوبه. (1397). تحلیل نظام­مند آموزش چندفرهنگی در ایران. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 12(42)، 38-25.
خاکباز، عظیمه سادات. (1399). جایگاه آموزش چندفرهنگی در برنامۀ درسی ریاضی دورۀ اول ابتدایی، دوفصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 15(1)، 58-33.  
رحمانی، عذرا، فقیهی، علیرضا، حسینی­مهر، علی، سرمدی، محمدرضا. (1395). اعتبارسنجی مولفه­های آموزش چندفرهنگی برای طرح در برنامه درسی دوره ابتدایی. دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 250-233.
ریس، ریچارد. (1399). چندفرهنگی­گرایی و آموزش، ترجمه علیرضا صادقی و طاهره شیرکوند، تهران: رشد فرهنگ.
شورت، ادموندسی. (1387). روش­شناسی مطالعات برنامه­درسی، ترجمه محمود مهرمهمدی و همکاران، تهران: سمت.
صادقی، علیرضا، عزیزی، یعقوب. (1401). شناسایی و تدوین اصول تعلیم وتربیت چندفرهنگی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه نوآوری های آموزشی، 21(87)، 26-7. 
صادقی، علیرضا. (1389). بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران براساس رویکرد آموزش چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ۵(18)، ۱۹۰-۲۱۵.
عاشوری، فریبا، صادقی، علیرضا. (1399). بررسی میزان تاثیر آموزش مولفه­های چندفرهنگی در ارتقای سواد چندفرهنگی دانش­آموزان ششم ابتدایی شهر تهران، فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 58(16)، 285-259.
عباس­زاده، سعیده. (۱۳۹۴). بررسی تطبیقی پنج برنامه توسعه کشور، پیرامون دستیابی به عدالت جنسیتی با تاکید بر وضعیت آموزش عالی زنان در ایران و مقایسه آن با وضعیت جهانی، فصلنامه پژوهش­نامه زنان، ۶(۱)، ۹۷-۱۳۰.
عبدلی­سلطان احمدی، جواد. (1394). بررسی میزان توجه به رویکرد آموزش چندفرهنگی در محتوای برنامه درسی علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه­های شمال غرب کشور در سال تحصیلی 94 - 93، ماه­نامه مطالعات علوم پزشکی، 27(1)، 27-36.
عبدلی­سلطان­احمدی، جواد، علیرضا، صادقی. (1394). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه­درسی چندفرهنگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی در ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ۱۰(۳۹)، ۷۱-۱۰۸. 
عقیلی، سیده­هما، علی­عسگری، مجید، حسینی­خواه، علی، حکیم زاده، رضوان، صادقی، علیرضا. (1399). ضرورت‌های برنامه درسی چندفرهنگی در دوره ابتدایی: تبیین ویژگی‌ها بر اساس روی­آورد تلفیق. فصلنامه سلامت روان کودک، 7(4)، 60-39.
فتحی­واجارگاه، کورش. (1400). جنبش نوبسترسازی در مطالعات برنامه درسی، تهران: علم استادان.
فرامرزپور، نوشین، رفیع­پور، ابوالفضل. (1393). باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانش­آموزان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 9(34)، 132-117.  
فکوهی، ناصر.(1385). فرهنگ ملی، فرهنگ­های قومی جماعتی و بازار اقتصاد صنعتی، جامعه­شناسی ایران،(1).
قادری، مصطفی، کرم­کار، سودا. (1398). برنامه درسی و فرهنگ، رویارویی­ها و به­هم­آوری­ها. تهران: آوای نور.
کاویانی، مراد. (1390). بنیادهای جغرافیایی فرهنگ ایرانی، فصلنامه­ی مطالعات راهبردی، سال هشتم، شماره اول.
کشاورز، سوسن، برقی، اسماعیل. (۱۳۸۸). جهت­گیری­های آموزش و پرورش استثنایی، دوماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی، ۹(۹۱)، ۳.
کیهان، جواد. (1397). تحلیل جایگاه آموزش و پرورش چند فرهنگی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی و فارسی دوره ابتدایی به روش آنتروپی شانون، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، ۴(۱۲)، ۷۹-۹۵.
گرشاسبی، ایوب، فتحی­واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه. (1399). جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی رشته علوم انسانی(مورد مطالعه: دروس جامعه­شناسی و تاریخ نظام جدید دوره دوم متوسطه).دوفصلنامه علوم تربیتی، ۸(۱۶)، ۲۴۳-۲۶۶.
محمدی، شیرکوه، خرازی، کمال، نقی، سیدعلی، کاظمی فرد، محمد، پورکریمی، جواد. (1395). مدیریت آموزش چندفرهنگی در مدارس ایران: فراتحلیلی کیفی، دوفصلنامه مدیریت مدرسه، ۴(۲)، ۸۷.
مختاری، ریحانه. (1397). جایگاه مولفه­های آموزش چندفرهنگی در برنامه درسی قصد شده  دوره اول متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا، منتشر نشده.
مرزوقی، رحمت­اله، منصوری، سیروس. (1394). تحلیل محتوای کیفی کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی از منظر جهت‌گیری جنسیتی. سالنامه زن در توسعه و سیاست. 13(4)، 485-469.
مصطفی­زاده، اسماعیل، کشتی­آرا، نرگس، قلی­زاده، آذر. (1398). ضرورت­های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مولفه­های تعلیم وتربیت چندفرهنگی، فصلنامه پژوهش در برنامه­ریزی درسی، ۱۶(60)، ۲۰-۳۵.
نادی­راوندی، سمیه. (۱۳۹۶). بررسی و معرفی انواع مطالعات سنتزی/ ترکیبی/ مروری در تحقیقات پزشکی، دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ۲۴(۴)، ۲۵۷-۲۶۳.
وفائی، رضا، سبحانی­نژاد، مهدی. (۱۳۹۴). مولفه­های آموزش چندفرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۳(۵)، ۱۱۱-۱۲۸.
هواس­بیگی، فاطمه. (1397). طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره آموزش ابتدایی ایران، رساله­ی  دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم­تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، منتشر نشده.
هواس­بیگی، فاطمه، صادقی، علیرضا، ملکی، حسن، قادری، مصطفی. (آ.1397). واکاوی مقوله‌های آموزش چندفرهنگی در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دورۀ آموزش ابتدایی ایران. دوفصلنامه مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)، 25(2)، 429-383.
هواس­بیگی، فاطمه، صادقی، علیرضا، ملکی، حسن، قادری، مصطفی. (ب.1397). آموزش چندفرهنگی در کتاب­های درسی فارسی(خوانداری) دوره آموزش ابتدایی ایران، دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، ۶(۱۱)، ۱۴۱-۱۷۴.
 
Akcaoğlu, M. Ö., & Arsal, Z. (2021). The Effect of Multicultural Education on Preservice Teachers’ Attitude and Efficacy: Testing Bank’s Content Integration Dimension. Participatory Educational Research, 9(2), 343-357.
Arifin, I., & Hermino, A. (2017). The importance of multicultural education in schools in the era of ASEAN economic community. Asian Social Science, 13(4), 78-92.
Aslan, S. (2019). How is Multicultural Education Perceived in Elementary Schools in Turkey? A Case Study. European Journal of Educational Research, 8(1), 233-247.
Ateş, A., & Şahin, S. (2021). Preschool Teachers' Opinions Towards to Multicultural Education. Education Quarterly Reviews, 4(4).
Banks, J.A. (2016). Multicultural education: Characteristics and goals. In J.A. Banks & C. A. M. Banks (Eds.), Multicultural Education: Issues and Perspectives (9th ed., pp.2–23). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc
Castillo, P. A. P., Donoso, A., & Ortega, K. (2020). Understanding the meaning of multicultural collaboration in a public-school EFL class. International Journal of Multicultural Education, 22(1), 1-15.
Demir, N., & Yurdakul, B. (2015). The examination of the required multicultural education characteristics in curriculum design. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3651-3655.
Dwiningrum, S. I. A., Hope, J., Kartowagiran, B., Sudartinah, T., Siteine, A., & Yao, Z. (2021). Cross-Cultural Competence in Multicultural Education in Indonesian and New Zealand High Schools. International Journal of Instruction, 14(3), 597-612.
Gorski, P., & Covert, B. (2010). Defining multicultural education. Retrieved Aug, 19(2), 1.
Gorski, P., & Pothini, S. (2014). Case Studies on Diversity and Social Justice Education. New York, NY: Routledge.
Jayadi, K., Abduh, A., & Basri, M. (2022). A meta-analysis of multicultural education paradigm in Indonesia. Heliyon, 8(1), e08828.
Julianto, H. D., & Subroto, W. T. (2019). Multicultural education based on local education in elementary school. International Journal of Educational Research Review, 4(3), 420-426.
Kim, H. D. (2007). Formulating the concept of multicultural education in Korea. Journal of Education for International Understanding, 3, 41-54.
Kim, J. H., & So, K. (2018). Understanding the “other”: Rethinking multiculturalism in South Korea through Gadamer’s philosophical hermeneutics. International Journal of Multicultural Education, 20(1), 102-117.‏
Koriakina, A. (2015). Multicultural Approach to Education. In SOCIETY. INTEGRATION. EDUCATION. Proceedings of the International Scientific Conference (Vol. 1, pp. 215-221).
Moree, D., Klaassen, C., & Veugelers, W. (2008). Teachers' ideas about multicultural education in a changing society: the case of the Czech Republic. European Educational Research Journal, 7(1), 60-73.
Rostami, F, Yousefi, M. H., & Amini, D. (2021). A Qualitative Study on Identity Construction among Teachers Working with Students with Disabilities. International Journal of Multicultural Education, 23(2), 88-106.
Sleeter, C., & Grant, C. (2007). Making choices for multicultural education: Five approaches to race,class, and gender (5th ed.). New York: John Wiley and Sons.
Stunell, K. (2021). Supporting student-teachers in the multicultural classroom. European Journal of Teacher Education, 44(2), 217-233.
Suryaman, S., & Juharyanto, J. (2020). The role of teachers in implementing multicultural education values in the Curriculum 2013 implementation in Indonesia. Journal of Education and Practice, 11(3), 152-156.
Zammit, J. (2021). Maltese Educators' Perceptions of Democracy, Equality and Justice in Multicultural Education. IAFOR Journal of Education, 9(1), 153-171.