مجید الیاسی؛ فاطمه پردهدار؛ سوده ترشیزی؛ غلامرضا خوشفر؛ مجید دنکو
دوره 2، شماره 2 ، زمستان 1390، ، صفحه 55-76
چکیده
این پژوهش به ارزیابی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان میپردازد. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت نقش برخی عوامل فردی و اجتماعی چون سن، جنسیت، شغل، سطح تحصیلات، مدتزمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان است. روش پژوهش پیمایشی است. جامعة آماری جوانان 18 تا 29 سالة شهر ...
بیشتر
این پژوهش به ارزیابی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان میپردازد. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت نقش برخی عوامل فردی و اجتماعی چون سن، جنسیت، شغل، سطح تحصیلات، مدتزمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان است. روش پژوهش پیمایشی است. جامعة آماری جوانان 18 تا 29 سالة شهر گرگان (96429 نفر) و نمونة آماری 400 نفر از جوانان است. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شده و ابزار عمدة جمعآوری دادهها «پرسشنامة محققساخته» بوده است. توصیف و تبیین دادهها با استفاده از روشهای آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها صورت گرفته است. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد که میان جنسیت و مصرف کالاهای فرهنگی تفاوت است؛ بهطوری که مردان بیشتر از زنان کالاهای فرهنگی مصرف میکنند. همچنین سطح تحصیلات، سن، مدتزمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی رابطة مثبت دارد.
غلامرضا خوشفر؛ سیدمحمود عقیلی؛ مجید دنکو؛ مجید الیاسی
دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1389، ، صفحه 73-105
چکیده
این تحقیق به ارزیابی نقش رسانهها در تکوین و تغییر احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میپردازد. به این معنا که نوع و میزان استفاده از رسانهها تا چه اندازه بر احساسات جوانان درباره دنیای پیرامونشان وجهانی که در آن زندگی میکنند نقش دارند. هدف اصلی تحقیق، شناخت نقش رسانهها در تغییرات احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میباشد. ...
بیشتر
این تحقیق به ارزیابی نقش رسانهها در تکوین و تغییر احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میپردازد. به این معنا که نوع و میزان استفاده از رسانهها تا چه اندازه بر احساسات جوانان درباره دنیای پیرامونشان وجهانی که در آن زندگی میکنند نقش دارند. هدف اصلی تحقیق، شناخت نقش رسانهها در تغییرات احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میباشد. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری آن کلیه جوانان (15 الی 29 ساله) ساکن شهر گرگان بودهاند؛ و حجم نمونه 400 نفر تعیین شده، که بر اساس چارچوب نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که نوع استفاده از رسانهها با احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی رابطه معنیداری دارد؛ به طوری که هرچه اولویت نوع استفاده جوانان از رسانههای مدرن بیشتر باشد، احساس آنها نسبت به حیات اجتماعی منفیتر میشود. همچنین بررسی رابطه میزان مصرف رسانهای با احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی نشان داد که میزان استفاده از رسانهها با احساس جوانان نسبت به حیات اجتماعی رابطه معنیداری وجود ندارد.