• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
جامعه‌پژوهی فرهنگی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
علیوردی‌نیا, اکبر, ستاره, سیمین. (1393). بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همالان در بزهکاری دانش‌آموزان. جامعه‌پژوهی فرهنگی, 4(4), 79-103.
اکبر علیوردی‌نیا; سیمین ستاره. "بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همالان در بزهکاری دانش‌آموزان". جامعه‌پژوهی فرهنگی, 4, 4, 1393, 79-103.
علیوردی‌نیا, اکبر, ستاره, سیمین. (1393). 'بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همالان در بزهکاری دانش‌آموزان', جامعه‌پژوهی فرهنگی, 4(4), pp. 79-103.
علیوردی‌نیا, اکبر, ستاره, سیمین. بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همالان در بزهکاری دانش‌آموزان. جامعه‌پژوهی فرهنگی, 1393; 4(4): 79-103.

بررسی نقش خانواده، مدرسه، و گروه همالان در بزهکاری دانش‌آموزان

مقاله 4، دوره 4، شماره 4، زمستان 1392، صفحه 79-103  XML اصل مقاله (277.45 K)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسندگان
اکبر علیوردی‌نیا email 1؛ سیمین ستاره2
1دانشیار جامعه‌شناسی، دانشگاه مازندران
2کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش خانواده، مدرسه، و همالان در بزهکاری دانش‌‌آموزان شهر مشهد بوده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه است. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل دانش‌آموزان دبیرستانی سال سوم دبیرستان‌های ناحیة 5 شهر مشهد در سال تحصیلی 139۱ -139۲ بوده‌ است که درمجموع 400 نفر از آنان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شده‌اند. چهارچوب نظری تحقیق نیز مبتنی‌بر سه نظریة پیوند اجتماعی، یادگیری اجتماعی، و برچسب‌زنی است. بر اساس یافته‌های پژوهش، متغیر باور در میان دانش‌‌آموزان پسر بیشترین قدرت تبیین‌‌کنندگی بزهکاری را داشته است. در صورتی که در میان دانش‌‌آموزان دختر، پیوند افتراقی بیشترین قدرت تبیین‌‌کنندگی بزهکاری را داراست. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که متغیر باور مهم‌ترین متغیری است که به طور معناداری قادر به تبیین و پیش‌‌بینی تغییرات بعد تخریب اموال، سرقت، تخلفات منزلتی، و مصرف مواد است. در مورد بعد خشونت نیز، متغیر پیوند افتراقی نسبت به سایر متغیرها از قدرت پیش‌‌بینی بیشتری برخوردار است
کلیدواژه‌ها
بزهکاری دانش‌آموزان؛ خانواده؛ گروه همالان؛ مدرسه
عنوان مقاله [English]
The Roles of Family, School, and Peer Group in Students Delinquency; a Study
نویسندگان [English]
Akbar Aliverdinia1؛ Simin Setareh2
چکیده [English]
The main purpose of this research was to study the role of family, school and in delinquency of students in Mashhad city. Hirschi's social bonding theory, Akers’ social learning theory and labeling theory build the theoretical framework of the study. Through this framework, hypotheses and research questions were formulated. The sample size consisted of 400 high schools students in District 5 of Mashhad city, in the academic year 1391-1392, which are selected using a multi-stage stratified random sampling proportional to size. The most important variable which significantly can explain and predict the changes for the destruction of property, state offences, theft, and substance abuse, is the variable of belief. Also the differential association has more power to predict violence than other variables
کلیدواژه‌ها [English]
Students’ delinquency, family, Peer group, School
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,100
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,946
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.