• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
جامعه‌پژوهی فرهنگی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
زندی, مژگان, کاظمی پور, شهلا. (1396). بررسی نقش عوامل جمعیت‌شناختی و اجتماعی- اقتصادی در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 29-15 ساله شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: فرهنگسراهای بهمن و اشراق). جامعه‌پژوهی فرهنگی, 8(2), 73-89.
مژگان زندی; شهلا کاظمی پور. "بررسی نقش عوامل جمعیت‌شناختی و اجتماعی- اقتصادی در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 29-15 ساله شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: فرهنگسراهای بهمن و اشراق)". جامعه‌پژوهی فرهنگی, 8, 2, 1396, 73-89.
زندی, مژگان, کاظمی پور, شهلا. (1396). 'بررسی نقش عوامل جمعیت‌شناختی و اجتماعی- اقتصادی در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 29-15 ساله شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: فرهنگسراهای بهمن و اشراق)', جامعه‌پژوهی فرهنگی, 8(2), pp. 73-89.
زندی, مژگان, کاظمی پور, شهلا. بررسی نقش عوامل جمعیت‌شناختی و اجتماعی- اقتصادی در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 29-15 ساله شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: فرهنگسراهای بهمن و اشراق). جامعه‌پژوهی فرهنگی, 1396; 8(2): 73-89.

بررسی نقش عوامل جمعیت‌شناختی و اجتماعی- اقتصادی در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 29-15 ساله شهر تهران (نمونه مورد مطالعه: فرهنگسراهای بهمن و اشراق)

مقاله 4، دوره 8، شماره 2، تابستان 1396، صفحه 73-89  XML اصل مقاله (255 K)
نوع مقاله: علمی-پژوهشی
نویسندگان
مژگان زندی 1؛ شهلا کاظمی پور2
1کارشناس ارشد جمعیت‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده
  توجه به مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان یکی از عوامل مهم داوری‌های زیباشناختی و یکی از مولفه‌های ذایقه عمومی جامعه رو به فزونی است.در این مقاله، گروه نوجوان و جوان (29-15 ساله) در شهر تهران به عنوان شهر پیشرو در حوزه فرهنگی به عنوان گروه هدف مورد توجه قرارگرفته و عوامل جمعیت‌شناختی تاثیرگذار برذایقه مصرفی آنها مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در کشور ما، سهم جمعیتی این گروه بیش از هر گروه دیگری است. نظریات مختلفی در مورد مصرف فرهنگی و عوامل موثر بر آن طرح و بسط داده شده است از جمله بوردیو در این حوزه جزو صاحب‌نظران مهم به شما می‌رود. وی از انواع سرمایه‌ها و نوع مصرف کالای فرهنگی را مرتبط با برخی از عوامل به ویژه پایگاه‌طبقاتی و اجتماعی می‌داند. در همین ارتباط، توجه به سبک زندگی‌جای مهمی را به خود اختصاص‌می‌دهد. با عنایت به مباحث نظری و جهت بررسی موضوع، نمونه‌ای به تعداد 366 نفر از دو مراجعه‌کنندگان به دو فرهنگسرای اشراق و بهمن انتخاب شده و پرسشنامه طراحی شده جهت برآورد نظرات پاسخگویان به آنها ارایه شد.نتایج نشان داد که عوامل جمعیتی از جمله جنس، سطح تحصیلات فرد و والدین، رتبه فرزند و موارد مشابه تاثیر قابل توجهی بر مصرف کالاهای فرهنگی مورد استفاده دارد.
کلیدواژه‌ها
مصرف‌گرایی؛ مصرف فرهنگی؛ فرهنگسرا؛ جوان؛ فرهنگسرای بهمن و اشراق
عنوان مقاله [English]
The Study of Evaluation of Socio-Economic and Demographic Factors in the Cultural Consumption of Goods among 29-15 Years-Old people in Tehran (Case Study: Bahman and Eshragh Cultural Center)
نویسندگان [English]
mozhgan zandi1؛ Shahla Kazemi Kazemipoor2
1programming expert
چکیده [English]
Attention to Cultural Consumption is growing as one of the most important factors of aesthetic judgment and one of the public taste components. In this article, the youth (15-29 years old) of Tehran as a leading city of Iran in cultural fields,have been considered,.Bourdieu that he is one of the most important theorizing in the field.He spoke about different capitals,and he believes that different cultural consumption is related to some factors especially social Class. Based on to study the matter, one sample of 366 people have been selected from tow cultural centers in Tehran:Eshragh and Bahman, and designed questionnaire have been filled up to achieve the approach of interviewers. The results showed that demographic factors such as age, parents level of education and the one of himself, rank of birth, and so on, have a remarkable effect on cultural consumption of goods.
کلیدواژه‌ها [English]
Consumerism, Cultural Consumption, Cultural Center, youth, Bahman and Eshragh Cultural Center
مراجع

-         باکاک، ر. (1381)، مصرف، ترجمه خسرو صبری، تهران: انتشارات شیرازه.

-         بوردیو، پ. (1390)، تمایز، نقد اجتماعی قضاوت‌های ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث.

-         تامین، م. (1388). جامعه‌شناسی قشربندی و نابرابری‌های اجتماعی؛ صورت‌ها و کارکردهای نابرابری،  ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: انتشارات توتیا.

-         خادمیان، ط. (1387)، سبک زندگی و مصرف فرهنگی، تهران: انتشارات جهان کتاب.

-         ذکایی، م. (1391)، فراغت، مصرف و جامعه؛ گفتارهایی انتقادی، تهران: انتشارات تیسا.

-         رفیعی‌امانی، م. (1390)، بررسی رابطه قشربندی اجتماعی و مصرف فرهنگی (مطالعه موردی جوانان 29-15 ساله شهرتهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور.

-         روح الامینی، م. (1368)، زمینه فرهنگ‌شناسی، تهران: انتشارات عطار.

-         سیدمن، ا. (1386)، نسبی کردن جامعه شناسی:چالش‌های مطالعات فرهنگی، ترجمه جمال محمدی، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

-         صالحی­امیری، س. و سپهرنیا، ر. (1394). الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی درایران، تهران: انتشارات ققنوس.

-         علیخواه، ف. (1383)، مصرف: موضوعی برای مطالعات فرهنگی، مجله کتاب ماه علوم اجتماعی، اردیبهشت، شماره 79.

-         فاضلی، م.  (1382)، مصرف و سبک زندگی، قم: انتشارات صبح صادق.

-         کاظمی، ع. (1387)، مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره درایران، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

 

-       Beck, U.  (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage.

-       Giddens, A. (1991). Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age. Cambridge: polity Press.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 338
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.