جامعه پژوهی فرهنگی
1. مطالعه کیفیت زندگی سرپرستان خانوار شهر زنجان در سال 1392

سودابه محرمی؛ حمید صنعت جو؛ یوسف بیانلو

دوره 7، شماره 2 ، تابستان 1395، ، صفحه 41-66

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال مطالعه و بررسی جامعه‌شناختی کیفیت زندگی سرپرستان خانوارهای شهرستان زنجان می‌باشد. سوال اصلی تحقیق این بوده که وضعیت کیفیت زندگی خانواده‌ها و خانوارهای شهرستان زنجان چگونه بوده و عوامل موثر در تغییر کیفیت زندگی سرپرستان خانوارهای شهر زنجان چیست؟ روش‌شناسی تحقیق: پژوهش حاضر با روش کمی انجام و به شیوه پیمایشی ...  بیشتر

2. اینترنت، هویت، و زندگی روزمرۀ دانش‌جویان دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی رامسر

اسداله بابایی‌فرد؛ خدیجه شرقی

دوره 5، شماره 2 ، تابستان 1393، ، صفحه 1-36

چکیده
  امروزه، به علت گسترش حضور اینترنت در نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها، بخش مهمی از زندگی روزمرۀ دانش‌جویان با اینترنت پیوند یافته است. این پژوهش بر پایۀ این پیش‌فرض استوار بوده است که دانش‌جویان در فرایند زندگی تحصیلی‌شان به شکل ‌بخشیدن و تقویت ابعاد هویتی خود می‌پردازند. روش انجام این پژوهش روش «مردم‌نگاری» بوده است. در این ...  بیشتر

3. بررسی جامعه‌شناختی تأثیرگذران فراغت در تکوین هویت ملی جوانان

باقر ساروخانی؛ محمد میرزایی ملکیان؛ زهره توکلی

دوره 4، شماره 3 ، پاییز 1392، ، صفحه 55-81

چکیده
  هویت در دوران اخیر به یکی از اساسی‌ترین مسائل حوزه‌‌‌های مختلف فرهنگ و زندگی مردم تبدیل شده ‌‌است. فرایندهای مدرن مسائل جدیدتری را در هویت‌یابی جوانان ایجاد کرده‌اند. در دوران مدرن متأخر، فراغت به امری زیبایی‌شناختی تبدیل شده است که افراد از طریق آن می‌توانند به هویت متفاوتی دست یابند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر گذران فراغت ...  بیشتر

4. مطالعة جامعه‌شناختی تأثیر وضعیت خانوادگی در بزهکاری زنان در تهران (جامعة آماری: زنان مجرم زندان اوین در دهة 1380)

فریبا زمانی

دوره 3، شماره 2 ، زمستان 1391، ، صفحه 79-99

چکیده
    در تحقیقی که در خصوص مجرمان زن در تهران انجام گرفت، مشاهده شد که 90 درصد مجرمان از زندگی خانوادگی خود احساس نارضایتی می‌کردند. علاوه بر این، زنان در مقایسه با مردان منابع مادی و فرهنگی و فضاهای فراغتی کم‌تری داشتند. در این تحقیق، 104 نفر از زنان مجرم زندان اوین به‌منزلة جامعة آماری انتخاب شده‌اند و هدف کلی این پژوهش شناخت ...  بیشتر

5. بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان

مجید الیاسی؛ فاطمه پرده‌دار؛ سوده ترشیزی؛ غلامرضا خوش‌فر؛ مجید دنکو

دوره 2، شماره 2 ، زمستان 1390، ، صفحه 55-76

چکیده
  این پژوهش به ارزیابی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان می‌پردازد. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت نقش برخی عوامل فردی و اجتماعی چون سن، جنسیت، شغل، سطح تحصیلات، مدت‌زمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان است. روش پژوهش پیمایشی است. جامعة آماری جوانان 18 تا 29 سالة شهر ...  بیشتر