تغییرات فرهنگ نیکوکاری در جامعة ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی دانشگاه تهران

2 داشگاه تهران

10.30465/scs.2025.48282.2837

چکیده

نیکوکاری ازجمله مفاهیمی است که ایرانی‌ها با آن در طول تاریخ خود مأنوس بوده‌اند و در جامعة ایرانی تاریخ بسیار درازی دارد. فرهنگ نیکوکاری در دوره ها مختلف همیشه بر یک روال نبوده است. به نظر می رسد نگرش به نیکوکاری و روش های خیرخواهی در جامعه ایران همگام با تغییرات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران دچار تغییراتی شده است. به منظور پژوهش در این موضوع، پس از مصاحبه با 30 نفر مشارکت‌کننده، مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مقوله‌بندی شد و سه مقولة اصلی استخراج شد. نخستین مقوله، تمایزیافتگی نیکوکاری است که مقصود از آن تخصصی شدن فعالیت‌های نیکوکاری در ایران، نگاه تخصصی‌تر مردم به خیریه‌ها و نیکوکاری، گسترش رسانه‌های جمعی در این حوزه و مجموعه تغییراتی بوده است که نیکوکاری را به‌عنوان یک حوزة اجتماعی مستقل مطرح کرده است. دومین مقوله، کم‌رمق شدن خیرخواهی یا نیکوکاری است. در واقع، به باور مشارکت‌کنندگان در پژوهش، اعتماد عمومی مردم به کار خیر کم‌رنگ شده است و فعالیت‌های نیکوکارانه و خیرخواهانه از سوی مردم کاهش یافته است. نهایتاً، آخرین مقوله تلاطم‌های ساختاری است که بر تشدید وضعیت مددجویان و نیازمندان و وضعیت اقتصادی متلاطم جامعة ایرانی و نقش این تلاطم‌ها در تغییر ارزش‌ها، نگرش‌ها و دلالت‌های نیکوکاری ارجاع دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Changes of Philanthropy Culture in Iranian Society

نویسندگان [English]

  • Alireza Eskandarinezhad 1
  • Younes Nourbakhsh 2
1 Ph.D. Candidate in Cultural Sociology in University of Tehran
2 University of Tehran
چکیده [English]

Philnathropy is one of the concepts that Iranians have been familiar with throughout their history. The culture of philanthropy has not always been the same in different periods. It seems that the attitude towards philanthropy in Iranian society have changed along with the cultural and social changes of Iranian society. In this paper, after interviewing 30 participants, the interviews were categorized using the qualitative content analysis method and three main categories were extracted. The first category is the differentiation of philanthropy, which means the specialization of philanthropic activities in Iran, people's more specialized view of charities and philanthropy, the expansion of mass media in this area, and a series of changes that have raised philanthropy as an independent social field. The second category is the downplaying of philanthropy. In fact, according to the participants in the research, the general trust of the people in good deeds has decreased and the charitable and benevolent activities of the people have decreased. the last category is structural upheavals, which refers to the aggravation of the situation of the needy and the turbulent economic situation of the Iranian society and the role of these upheavals in changing the values, attitudes and implications of charity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Philanthropy culture
  • Cultural changes
  • Charity culture
  • Public trust
  • Iran