بررسی خاستگاه و روند تکوین جامعه‌شناسی در ایران؛ با تأکید بر مفهوم تخیل جامعه‌شناسی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

10.30465/scs.2025.51377.2992

چکیده

بررسی خاستگاه و روند تکوین جامعه‌شناسی در ایران به مثابه یک دیسیپلین است. اغلب تاریخ‌نگاری‌ها در باب جامعه‌شناسی در ایران مبتنی بر نگاه تاسیس نهادی است. در مقاله حاضر تلاش شده که از منظری فراسوی رویکرد نهادی به آغاز علم جامعه‌شناسی در ایران نگاه شود و با تکیه بر مفهوم تخیل جامعه‌شناسی، خاستگاه و روند تکوین این علم در ایران مورد واکاوی قرار گیرد. بر اساس نگاه غیرنهادی نباید اندیشید علم جامعه‌شناسی تنها از زمان تأسیس دانشگاه تهران در ایران پدیدار می‌گردد. از جمله زمینه های تاریخی شکل گیری دانش جامعه شناسی میتوان به تغییر پارادایم در دوره ناصری، انجمنهای زیرزمینی و پیامدهای آن در جامعه ایران، ظهور جنبش‌های اجتماعیِ دینی و ایده‌های جامعه شناختی، ژورنالیسم ایرانی و مفاهیم جامعه شناختی در قرن نوزدهم اشاره کرد. اگر تخیل جامعه شناختی را ملاک قرار دهیم آنگاه جامعه‌شناسی به مثابه یک «کالا» نیست که آن را «وارد» و در ایران «مونتاژ» کرده‌ باشند بلکه برای فهم نقل و اخذ و انتقال دانش ما نیازمند فهم نسبت جامعه و ایده‌ها به کمک به قوه تخیل وتوجه به امر اجتماعی در ذهن و زبان اندیشمندان و شاعران و نویسندگان یک قرن پیش از تأسیس نهادی جامعه‌شناسی هستیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Origins and Development of Sociology in Iran: A Study with Emphasis on the Concept of Sociological Imagination«

نویسنده [English]

  • Seyed Javad Miri
Professor of Humanities and Cultural Studies Research Institute
چکیده [English]

This article explores the origins and development of sociology in Iran as an academic discipline. While most historiographies on Iranian sociology adopt an institutional perspective, this study goes beyond that framework, examining its emergence through the lens of "sociological imagination." From a non-institutional viewpoint, it argues that sociology did not simply arise with the establishment of the University of Tehran. Historical contexts such as the paradigm shift during the Naseri era, underground associations and their societal impacts, the rise of religious social movements and sociological ideas, Iranian journalism, and 19th-century sociological concepts all contributed to the formation of sociological knowledge. If sociological imagination is taken as a criterion, sociology cannot be reduced to a "commodity" that was "imported" and "assembled" in Iran. Instead, understanding the transfer and transmission of knowledge requires analyzing the relationship between society and ideas by employing imaginative power and examining the social realm in the thoughts and language of thinkers, poets, and writers a century before sociology's institutional establishment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Origins of Sociology
  • Development of Sociology
  • Sociological Imagination
  • Science of Society
  • Social Sciences