توسعۀ برند شخصی کاربران جوان به تفکیک ابعاد پنج‌گانه شخصیت برند در پلتفرم اینستاگرام

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.30465/scs.2025.51090.2970

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل نحوه استفادۀ کاربران جوان ایرانی از اینستاگرام برای توسعه برند شخصی طراحی و اجرا شده است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع کمّی است که به روش توصیفی، با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان جوان ساکن شهر تهران در سال 1403 است که کاربر اینستاگرام هستند. حجم نمونه با مراجعه به جدول مورگان، 384 نفر می‌باشند. نتایج نشان داد که در میان کاربران جوان مورد مطالعه، در استفاده از اینستاگرام برای توسعه بعد صداقت از برند شخصی؛ بالاترین وضعیت مربوط صادقانه عمل‌کردن در پست‌ها و استوری‌ها با میانگین4.43 است. بالاترین وضعیت مربوط به تمایل کاربران جوان به نشان‌دادن خود به عنوان یک فرد با روحیه و قوی بوده که میانگین 3.63 را کسب کرده است. بالاترین وضعیت در بُعد شایستگی از برند شخصی ، مربوط به تمایل کاربران در نشان دادن خود به عنوان فردی قابل اعتماد است که با کسب میانگین 3.73 وضعیتی مطلوب است. بالاترین وضعیت مربوط به تمایل به نشان‌دادن شخصیتی با اعتماد به نفس از خود است که با کسب میانگین 3.47 بهترین وضعیت را داشته‌است. بعد صداقت در استفاده از اینستاگرام در مقایسه با سایر ابعاد وضعیت بهتری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Development Of The Personal Brand Of Young Users According To The Five Dimensions Of Brand Personality On The Instagram Platform

نویسنده [English]

  • somayeh Tajik Esmaeili
Associate Professor, Department of Communication, Faculty of Humanities, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was designed and implemented with the aim of analyzing how young Iranian users use Instagram to develop their personal brand. In terms of purpose, this research is applied and of a quantitative type, which was carried out by a descriptive method, with a survey technique and a questionnaire measurement tool. The statistical population of the research includes all young citizens living in Tehran in 1403 who are Instagram users. According to Morgan's table, the sample size is 384 people. The measurement tool is a questionnaire that was executed in the form of Google Form. Alipour and Tajik Ismaili's questionnaire (2019) was used to measure the amount and type of use of Instagram in order to develop a personal brand by separating the five dimensions of brand personality among the young users under study. The results showed that among the young users studied in Tehran, in using Instagram to develop the honesty dimension of personal brand; The highest status related to acting honestly in posts and stories with an average of 4.43. The weakest situation in the honesty dimension of personal brand on Instagram is related to honestly showing one's real economic conditions, which was in the lowest...

کلیدواژه‌ها [English]

  • personal brand
  • dimensions of brand personality
  • young users
  • Instagram platform
  • Tehran city