مارسل دوشان؛ هنر و جامعه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه هنر دانشگاه هنر اصفهان

2 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

10.30465/scs.2025.51320.2984

چکیده

مارسل دوشان با حضور پررنگ خود در قلمرو هنر مدرن، اغلب به دلیل تأثیر قابل توجهش بر جنبش دادا و سوررئالیستی مورد ستایش قرار گرفته و نشان‌دهندۀ شخصیت چندوجهی دوشان به عنوان «هنرمند جامعه» نیز می‌باشد. این کاوش به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه خلاقیت‌های شگفت‌انگیز و شخصیت معمایی او محدودیت‌های هنر مرسوم و هنجارهای اجتماعی را پیش می‌برد و به یک بازبررسی جذاب منجر می‌شود. روش پیشگامانۀ دوشان برای خلق هنر، که به‌خاطر حاضرآماده هایش مانند «چشمه» بحث‌برانگیز شد، ماهیت بیان هنری را نیز متحول کرد و مفاهیم متعارف هنر را به چالش کشید. علاوه بر این، گفتمان در مورد مشارکت دوشان در پرداختن به دغدغه‌های اجتماعی از طریق هنرش گسترش می‌یابد و نشان می‌دهد که چگونه قطعات او به‌عنوان سطحی بازتابنده عمل می‌کنند که پیچیدگی‌ها و جنبه‌های بی‌معنی زندگی در اوایل قرن بیستم را به تصویر می‌کشند. این روایت همچنین به این می‌پردازد که چگونه تأثیر پایدار دوشان به عنوان منبع الهام برای هنرمندان مدرن امروزی عمل می‌کند و جرقۀ بحث های روشنگری را در مورد تعامل پیچیده بین هنر و جامعه بر می‌انگیزد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Marcel Duchamp; Art and society

نویسندگان [English]

  • Pedram Pourhasan 1
  • Ghasem Pourhasan 2
1 Master's graduate in Philosophy of Art from Isfahan University of Art.
2 Faculty member of Allameh Tabataba'i University/ Philosophy Department
چکیده [English]

Marcel Duchamp, with his profound presence in the realm of modern art, is often celebrated for his significant influence on the Dada and Surrealist movements, as well as for embodying the multifaceted persona of a "social artist." This study explores how his astonishing creativity and enigmatic character pushed the boundaries of conventional art and social norms, leading to a compelling reevaluation of artistic expression. Duchamp’s pioneering approach to artmaking—most notably through his ready-mades such as Fountain—not only transformed the nature of artistic expression but also challenged traditional conceptions of art.

Furthermore, the discourse regarding to Duchamp’s engagement with social concerns through his artwork extends to illustrate how his pieces serve as reflective surfaces, capturing the complexities and absurdities of early twentieth-century life. This analysis also considers Duchamp’s enduring impact as a source of inspiration for contemporary artists, sparking enlightening debates on the intricate interplay between art and society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Duchamp
  • Dadaism
  • Conceptual art
  • Social concepts
  • Artistic interaction