حافظه مکان و نسبت آن با حافظه جمعی در تحلیل مؤلفه‌های محیطی تأثیرگذار بر کالبد و هویت بازار شهر تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه بین المللی سوره، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه بین المللی سوره تهران

10.30465/scs.2025.51280.2979

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مؤلفه‌های به‌یادآورنده حافظۀ جمعی در مکان، بر مبانی نظریه‌های «موریس هالبواکس» عوامل یاد آورندۀ حافظۀ جمعی در مکان‌ها را بررسی کند. در این راستا، عناصر محیطی و مکانی سازندۀ حافظۀ جمعی «بازار بزرگ تهران» که در طول تاریخ شکل‌گرفته‌اند، تحلیل می‌شوند. تغییرات تأثیرگذار بر حافظۀ تاریخی بازار تهران از سه جنبه 1 ـ دگرگونی‌های ساختاری درون و محدودۀ بازار که به‌واسطه توسعۀ شهری شکل گرفته‌اند. 2 ـ سیاست‌های ایدئولوژیک و فرهنگی دوران مختلف تاریخی و 3 ـ تغییرات فیزیکی ناشی از تأثیر گروه‌های ذینفع در بازار تهران تحلیل می‌شود. این عوامل هرکدام به شکلی، هویت کالبدی بازار و محدودۀ آن را تحت تأثیر قرار داده و بر میزان درک و حس تعلق و مؤلفه‌های یادآوری خاطرات جمعی اثر منفی گذاشته‌اند. نتیجۀ این دستکاری‌ها متحول‌شدن نقاط ارجاع و بعضاً از بین رفتن برخی از آن‌ها شده است. با توجه به اهمیت مکان در ایجاد هویت و تقویت حس تعلق اجتماعی، لازم است سیاست‌گذاری‌های جدی‌تری برای حفظ و تقویت عناصر یادآورندۀ خاطرات جمعی در بازار تهران انجام شود؛ آنچه می‌تواند منجر به احساس تعلق بیشتر گروه‌های اجتماعی به بازار و حفظ و تداوم حافظۀ جمعی آن‌ها بینجامد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Place of Memory and its Relationship with Collective Memory in the Analysis of Environmental Components Affecting the Physical Body and Identity of Tehran's Grand Bazaar

نویسندگان [English]

  • Mohammad Moeinaddini 1
  • Anna Piroozmand 2
1 Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Arts, Soore International University, Tehran, Iran
2 Master of Art Research. Faculty of Art, Soore international University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

the present research, by applying the collective memory theory of Maurice Halbwachs, deals with the spatial and environmental elements that are constructive and reminiscent of the collective memory of Tehran's Grand Bazaar during its historical developments. The purpose of this research is to understand how the process of memory changes happened in Tehran's Bazaar through the transformations of its body and environment. In the context of this exploration, the place memory of Tehran's Bazaar was examined from three aspects: first, the set of structural changes in the body of Bazaar and its surroundings, which were mainly influenced by urban development projects and political alignments; Second, the changes that have taken place due to the political and religious ideologies enforced over many eras, and third, the changes and physical interventions of influential groups in Bazaar. In conclusion, it is worth mentioning that due to the inevitable renovations that are always happening in the body of the metropolis of Tehran, part of what is important to preserve the identity and belonging of Tehran's citizens is to preserve the collection of places that are reference points of the collective memory of all kinds of social groups in the city, including Bazaar.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collective Memory, Maurice Halbwachs, Tehran'
  • s Social History, place memory, Tehran Grand Bazaar