بررسی جامعه شناختی کارکردهای اماکن مذهبی شهر قزوین در دوره صفویه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی ، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)،قزوین، ایران

2 استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی ، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین ، ایران

10.30465/scs.2025.50669.2951

چکیده

هدف مقاله حاضر، شناخت و تحلیل کارکردهای اماکن مذهبی شهر قزوین در دوره صفویه است. برای رسیدن به این هدف، از روش توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانه‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. رویکرد و الگوی نظری تحقیق بر اساس نظریه کارکردگرایی پارسونز بنا شده است که اماکن زیارتی را دارای کارکرد آشکار و پنهان در ابعاد اجتماعی، فرهنگی،سیاسی و اقتصادی در نظر گرفته است. براساس الگوی نظری پارسونز، رابطه‌ای‌دیالکتیکی یا رفت و برگشتی میان فعالیت‌ها و کارکردها از یکسو و تعاملات دیالکتیکی بین ابعاد کارکردی از سوی دیگر وجود دارد که مقاصد و اهداف از پیش تعیین شده‌ای اجرا می‌گردد.‌یافته‌ها و نتایج تحقیق نشان داد که زیارتگاه‌ها به‌عنوان بخش مهمی از هویت و فرهنگ جامعه شیعی دولت‌صفویه در برابر ترکان عثمانی و ازبکان سنی محسوب میگشتند.شهر قزوین که به دلیل دور بودن از معرض‌تهدید دولت‌عثمانی و قرار گرفتن در راه ارتباطی و مواصلاتی بین شرق‌وغرب به‌عنوان اولین پایتخت دولت صفوی انتخاب شد.این شهر به‌عنوان یکی‌از شهرهای اصلی دوره‌صفویه از لحاظ تأثیرگذاری سیاسی‌واجتماعی منجر به توجه صفویان به اماکن‌مقدس و زیارتی این شهر گردید.اماکن‌زیارتی با داشتن ظرفیت‌های‌کارکردیشان به‌دولت‌صفویان این امکان را می‌داد تا از آن‌ها در جهت رسیدن به اهداف آشکار و پنهان و تقویت،تحول و پویایی فرهنگ جامعه‌اسلامی خویش استفاده‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological investigation of the functions of religious places in Qazvin city during the Safavid era

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ameli 1
  • Fatemeh Ahmadvand 2
  • Eftekhar Gasemzadeh 1
1 Graduate Master, Department of History of Culture and Civilization of Islamic Nations, Faculty of Islamic Sciences and Research Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Assistant Professor of the Department of History and Civilization of Islamic Nations, Faculty of Islamic Sciences and Researches, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this article is to identify and analyze the functions of religious places in Qazvincity during the Safavid period.To achieve this goal, descriptive-analytical method and library resources have beenused to collect data.The approach andtheoretical model of the research is based on Parsons' theory offunctionalism,which considers places of pilgrimage tohave obviousand hidden functions insocial, cultural, political and economic dimensions.According to Parsons' theoretical model, there is adialectical relationship between activities andfunctions on theone hand, and dialectical interactions between functional dimensions onthe other hand,where predetermined goalsand objectives are implemented.The findings and results of the research showed that the shrines were considered as an important part ofthe identity and culture of the Shiite society of the Safavid government against the OttomanTurks andthe Sunni Uzbeks.The cityof Qazvin waschosen asthe first capital ofthe Safavid government due to its distance from the threat of theOttoman government and its location onthe communication route between Eastand West.As one ofthe main cities of the Safavidperiod interms of political and social influence,thiscity ledthe Safavids to pay attention tothesacred and pilgrimage sites ofthis city.Pilgrimage places,with their functional capacities,allowed theSafavid government touse them to achieve theirovert and hidden goals and to strengthen, evolve and dynamize the culture of their Islamic society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Places
  • Religious
  • function
  • Qazvin
  • Safaviyya