ناسازه‌های سیاست‌گذای فرهنگی در آموزش عالی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

2 عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه خوارزمی

3 استاد تمام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

4 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی، تهران

10.30465/scs.2025.50069.2915

چکیده

یکی از مهمترین چالش‌های آموزش عالی ایران گسست میان تولیدکنندگان دانش و کاربران می باشد که نوعی ناهم‌گرایی در فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در قلمرو فرهنگ دانشگاهی پدید آورده که موجب ققدان مدل مناسبی از سیاستگذاری در آموزش عالی ایران شده است.

هدف این تحقیق ارائه توصیفی از ناسازه‌های سیاست‌های فرهنگی آموزش عالی در حـال حاضـر است. به منظور شناسایی ارزش‌ها، اولویت‌ها و اهداف حاکم بر سیاست‌های فرهنگی در دانشگاه ها، از روش تحلیل مضمون»و مراجعه به متن‌هایی که زیر بنای سیاست‌های فرهنگی بوده و از حدود سی سال گذشته در این حوزه تولید شده، استفاده شده است. با توجه به سوال پژوهش، جستجوی مضامین ناسازواره، معطوف به یافتن ناسازه‌هایی است که سبب ابهام، دوگانگی می‌شوند.

یافته‌های تحقیق نشان می دهد: ناسازه‌های موجود در اسناد را می‌توان به دو ناسازه نظری و ناسازه کارکردی تقسیم نمود. ناسازه نظری به تناقض‌های سیاست‌های فرهنگی در درون خود سیاست‌ها و محتوای آنها ارجاع دارد. از نظر محتوای درون اسناد ناسازه‌های نظری شامل: ناسازه‌های درون سندی، ناسازه میان اسناد و ناسازه کارکردی شناسایی شده در سه نوع قابل دسته بندی می‌باشند: ناسازه اهداف و ابزارها، ناسازه اسناد با نیازهای دانشجویان و ناسازه اسناد با انسان آکادمیک.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Inconsistencies of Cultural Policy Making in Iranian Higher Education

نویسندگان [English]

  • Leili Arianpoor 1
  • Leili Arianpoor 2
  • Nematollah Fazeli 3
  • fateme javaheri 4
1 Expert of the Ministry of Science, Research and Technology
2 Retired faculty member of Kharazmi University
3 Faculty of social studies
4 kharazmi uni.
چکیده [English]

The purpose of this study is to provide a description of the inconsistencies of the cultural policies of higher education at present. In order to identify the values, priorities and goals governing cultural policies in universities, the thematic analysis method and referring to the texts that are the basis of cultural policies and have been produced in this field for the past thirty years have been used. According to the research question, the search for incompatible themes is focused on finding the inconsistencies that cause ambiguity and duality.

The findings of the research show that the inconsistencies in the documents can be divided into two theoretical inconsistencies and functional inconsistencies. Theoretical dissonance refers to the contradictions of cultural policies within the policies themselves and their content. In terms of the content within documents, theoretical inconsistencies include in-document inconsistencies, inconsistencies between documents, and functional inconsistencies identified in three types: inconsistency of goals and tools, inconsistency of documents with students' needs, and inconsistency of documents with academic man.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic culture
  • cultural policy
  • academic cultural policy
  • cultural policy-making
  • dissonance