بررسی اثربخشی برنامـه درسی رشته علوم تربیتی دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 خیابان زینب، کوچه شهید سرتیپ نیا، کوچه گندم۴، پلاک ۶
2 علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
10.30465/scs.2025.51544.2995
چکیده
این پژوهش با هدف «بررسی اثربخشی برنامه درسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان بر اساس الگوی اثربخشی کرک پاتریک» انجام شد. تحقیق حاضر از نظر روش تحقیق کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، توصیفی با رویکرد پیمایشی و تحلیل محتواست. شرکت کنندگان در این پژوهش، اساتید علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان لرستان (دارای مدرک دکتری مرتبط با حوزه علوم تربیتی) و دانش آموختگان رشته علوم تربیتی سال 1396 بودند که برای نمونه گیری از بین این دو طبقه از جدول کوکران، استفاده شد. نمونه به دست آمده برای اساتید تعداد 49 نفر و برای فارغ التحصیلان 148 نفر به دست آمد روش نمونه گیری در هر دو طیف نمونه، به روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات لازم در تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی برنامه درسی بر صلاحیت های حرفه ای (شناختی، مهارتی و اخلاقی) شامل 45 سوال بسته پاسخ بر اساس مقیاس 5 گزینه ای لیکرت استفاده شد. جهت اطمینان از روایی پرسشنامه به قضاوت افراد آگاه و مطلع و برای پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Evaluation of the effectiveness of the curriculum of educational sciences in the undergraduate course of Lorestan Farhangian Universit

نویسندگان English

Maryam Sahraei 1
Mahboobeh Arefi 2
1 خیابان زینب، کوچه شهید سرتیپ نیا، کوچه گندم۴، پلاک ۶
2 Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran
چکیده English

research was conducted with the aim of "investigating the effectiveness of the educational science curriculum of Farhangian University of Lorestan province based on Kirkpatrick's effectiveness model". The present research is a quantitative research method, in terms of practical purpose and using the implementation method, it is descriptive with a survey perspective and content analysis. The participants in this research were professors of educational sciences at Farhangian University of Lorestan province (with a doctorate degree related to the field of educational sciences) and graduates of the field of educational sciences in 2016, and Cochran's table was used to sample these two classes.The obtained sample was 49 people for professors and 148 people for graduates. Sampling method in both samples was done by targeted sampling method. In order to collect the necessary information in the research, a researcher-made questionnaire on the effectiveness of the curriculum on professional qualifications (cognitive, skill and moral) including 45 closed-ended questions based on a 5-point Likert scale was used. Cronbach's alpha coefficient was used to ensure the validity of the questionnaire to the judgment of informed people and for its reliability

کلیدواژه‌ها English

Keywords
effectiveness
curriculum
educational sciences
professional
qualifications

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 25 اردیبهشت 1404