تحلیل جامعه شناختی موانع توسعه مشاغل خانگی زنان ایرانی : مرور سیستماتیک

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصاد و توسعه، گروه علوم اجتماعی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
2 استادیارگروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی ، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
چکیده
هـدف پژوهـش:هـدف پژوهـش حاضر، بررسی موانع توسعه مشاغل و کسب و کارهای خانگی زنان ایرانی براساس یافته های پژوهشهای پیشین بوده است.روش پژوهش: این پژوهـش به روش مـروری نظام منـد انجام پذیرفته است.جامعه آماری شامل یافته های منتشر شده در مورد عوامل بازدارنده در راه اندازی و توسعه مشاغل خانگی زنان ایرانی نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی سـیویلیکا، گـوگل اسـکالر ، اس-آی-دی، نور مگز و مگیران به تعداد 153 مقاله بود. کلید واژه هـایی که جهت جستجو استفاده شده اند.معیارهـای ورود مقالات به این بررسی، کلیـه مقالات و پژوهشهایـی بودند کـه در خصـوص موانع جامعه شناختی موثر بر کارخانگی زنان ایرانی نگارش شـده بودنـد. معیار خـروج مقالات از میان مقالات انتخاب شـده نیز مقالاتـی بودند کـه قابلیـت دسترسـی بـه تمـام متن آنها وجـود نداشـت..یافته ها: نتایـج پژوهش نشـان داد که از دیدگاه جامعه شناسی، مهمترین موانع توسعه کسب و کارهای خانگی زنان ایرانی به دو دسته موانع فردی و موانع اجتماعی- فرهنگی طبقه بندی می شوند.موانع فردی به دو دسته کمبود مهارتهای نرم و کمبود مهارتهای سخت تقسیم می شود. موانع اجتماعی – فرهنگی نیز دو دسته نابرابری های جنسیتی و بروکراسی دست و پاگیر اداری در ارتباط با نوسعه کسب و کار خانگی زنان را شامل می شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Sociological analysis of obstacles to the development of Iranian women's home-based jobs: a systematic review.

نویسندگان English

Rahim Pouri 1
omid aliahmadi 2
ali roshanaei 2
1 PhD student in Sociology of Economics and Development, Department of Social Sciences, Ashtian Branch, Islamic Azad University, Ashtian, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Faculty of Humanities, Ashtian Branch, Islamic Azad University, Ashtian, Iran
چکیده English

Research Objective: The aim of the present study was to investigate the obstacles to the development of Iranian women's home-based businesses and careers based on the findings of previous studies. Research Method: This study was conducted using a systematic review method. The statistical population included published findings on the factors inhibiting the establishment and development of Iranian women's home-based businesses indexed in the databases of Civica, Google Scholar, SID, Noor Mags, and Magiran, totaling 153 articles. Keywords used for the search. The criteria for inclusion of articles in this study were all articles and research that were written about sociological obstacles affecting Iranian women's home-based businesses. The exclusion criteria for articles from the selected articles were also those that did not have full text access. Findings: The results of the study showed that from a sociological perspective, the most important obstacles to the development of Iranian women's home businesses are classified into two categories: individual obstacles and socio-cultural obstacles. Individual obstacles are divided into two categories: lack of soft skills and lack of hard skills. Socio-cultural obstacles also include two categories: gender inequalities and cumbersome administrative bureaucracy in relation to women's home business development.

کلیدواژه‌ها English

Development barriers
women'
s home jobs
sociological analysis
small businesses
Iranian women'
s entrepreneurship

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 01 خرداد 1404