مطالعه پدیدارشناسانه تجربه‌زیسته دانشجویان از خدمت سربازی(مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه خوارزمی)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 معلم
2 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه خوارزمی
10.30465/scs.2025.52044.3020
چکیده
این پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی، به بررسی تجربه‌زیسته دانشجویان مرد دارای سابقه خدمت سربازی می‌پردازد. با نمونه‌گیری هدفمند و حداکثر تنوع، ۱۹ دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته جمع‌آوری(تا اشباع نظری و تأیید با ادامه مصاحبه‌ها) و با شیوه تحلیل تماتیک تجزیه‌وتحلیل شدند. تحلیل داده‌ها ضمن تأیید کارکردهای آشکار و مورد انتظار خدمت سربازی(مانند کسب انضباط، عزت‌نفس و ...)، پیامدهای ناخواسته و کارکردهای پنهان منفی قابل‌توجهی را آشکار ساخت. شرکت‌کنندگان، پیامدهای ناخواسته‌ای مانند احساس بطالت عمر و تأخیر در مسیر تحصیلی و شغلی و ... را به‌وضوح گزارش کردند. به‌مرور زمان و در تجربه بخشی از شرکت‌کنندگان، احساس اولیه تعهد و تقدس نسبت به خدمت سربازی کاهش یافته یا جای خود را به نگرش‌های انتقادی‌تر داده بود. درک فزاینده شرکت‌کنندگان از اهمیت مهارت‌آموزی و تخصص‌گرایی در جامعه، تناقض ذاتی با ساختار و طول دوره خدمت سربازی فعلی را برجسته می‌ساخت. با توجه به شناسایی پیامدهای ناخواسته و کارکردهای پنهان منفی در چارچوب نظریه مرتن و همچنین گفته‌های شرکت‌کنندگان دال بر تناقض ساختار فعلی با نیازهای فردی و اجتماعی، پژوهش لزوم بازنگری در طول دوره و محتوای فعالیت‌های خدمت سربازی را به‌عنوان یک ضرورت اصلاحی نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Phenomenological study of students' lived experience of military service(Case study of students at Kharazmi University)

نویسندگان English

Yaser Bahrami chegeni 1
Salaheldin Ghaderi 2
1 Teacher
2 Associate Professor
چکیده English

Abstract :This qualitative phenomenological study, investigated the lived experiences of 19 male Iranian university students with prior mandatory military service. Participants were selected via purposive sampling with maximum variation across academic levels. Data collected through semi-structured interviews (until theoretical saturation) were analyzed using thematic analysis. The analysis confirmed expected positive functions of service (e.g., gaining discipline, self-esteem). However, it also revealed significant unintended negative consequences and latent dysfunctions. Participants clearly reported adverse outcomes like perceived wasted time and delays in their academic/career paths. Over time, the initial sense of duty and sanctity towards service diminished or transformed into more critical attitudes for many. A growing participant awareness of the societal importance of skill acquisition and specialization highlighted an inherent contradiction with the current structure and lengthy duration of military service. Given the identification of these unintended consequences and latent dysfunctions within Merton's framework, coupled with participants' reports of the structure conflicting with individual and societal needs, the study underscores the necessity for revising both the duration and content of mandatory military service activities as a crucial reform..

کلیدواژه‌ها English

Army
education
youth
military service
function

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 13 خرداد 1404