از دیرینه‌شناسی تا تبارشناسی فوکو در پژوهش هنر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 خیابان شریعتی خ موسیوند پلاک 33
3 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
4 استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
10.30465/scs.2025.51852.3010
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی عملی برای به‌کارگیری هم‌زمان دو روش دیرینه‌شناسی و تبارشناسی میشل فوکو در تحلیل آثار هنری انجام شده است. با وجود تأثیر گسترده نظریات فوکو درباره قدرت، گفتمان و سوژه‌سازی در علوم انسانی، استفاده منسجم از این نظریات در مطالعات هنر معاصر همچنان با چالش‌های روش‌شناختی مواجه است. این مطالعه با رویکرد کیفی و به روش توصیفی‌ـ‌تحلیلی انجام شده و داده‌های آن از طریق بررسی نظام‌مند متون کتابخانه‌ای و مقالات علمی گردآوری شده است. در مرحله نخست، مفاهیم کلیدی چون «گفتمان»، «گسست»، «قدرت» و «سوژه‌سازی» استخراج و در قالب دسته‌های مفهومی سازماندهی شده‌اند. در ادامه، نحوه به‌کارگیری این مفاهیم در تحلیل نمونه‌هایی از آثار هنری مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌ها حاکی از آن است که تلفیق دو روش دیرینه‌شناسی و تبارشناسی، امکان شناسایی ساختارهای پنهان قدرت و دانش در بطن آثار هنری را فراهم می‌آورد و پژوهشگر را از سطح صرفاً زیبایی‌شناختی به تحلیلی گفتمانی سوق می‌دهد. این چارچوب می‌تواند خلأ موجود در روش‌شناسی مطالعات هنر را پر کرده و ابزاری مؤثر برای تحلیل هنر سنتی، معاصر و رسانه‌های نوین ارائه دهد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

From Archaeology to Foucault's Genealogy in Art Research

نویسندگان English

Inshaallah Rahmati 1
Hamid Hamidi 2
Mustafa Mehrayin 3
Fateme Shahroodi 4
1 Professor of the Department of Philosophy, Islamic Azad University, Central Tehran
2 دانشجوی دکتری تاریخ تحلیلی تطبیقی هنر اسلامی
3 Institute of Humanities and Cultural Studies
4 Assistant Professor, Art Research Department, Faculty of Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده English

The present study aims to design a practical framework for the simultaneous application of Michel Foucault’s archaeological and genealogical methods in the analysis of artworks. Despite the profound influence of Foucault’s theories on power, discourse, and subject formation within the humanities, the structured use of these approaches in contemporary art studies remains methodologically challenging. This qualitative research adopts a descriptive-analytical method and gathers data through systematic review of academic literature and library resources. Initially, key concepts such as “discourse,” “rupture,” “power,” and “subjectivation” were identified and categorized into conceptual clusters. Subsequently, the application of these concepts in the analysis of selected artworks was examined. The findings reveal that integrating archaeology and genealogy enables researchers to move beyond aesthetic analysis and uncover the underlying systems of knowledge and power embedded in artworks. This practical framework offers a novel strategy for examining artistic discourses and is applicable to the study of traditional, contemporary, and digital media art. As such, the study contributes to filling the methodological gap in art research and paves a new path for scholars interested in discourse analysis of art from a Foucauldian perspective.

کلیدواژه‌ها English

Michel Foucault
Archaeology
Genealogy
Discourse Analysis
Power and Knowledge
Art Studies

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 01 تیر 1404