پدیده نام باوری در فضای مجازی (نمونه موردی: تبیین تجربه زیسته کاربران سایت های مجازی به باورمندی تاثیر نام در سرنوشت )

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
10.30465/scs.2025.52076.3022
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدارشناسانه تجربه زیسته متقاضیان تغییر نام در فضای مجازی انجام شده و سوال اصلی پژوهش در خصوص چگونگی ادراک و دلایل مشارکت‌کنندگان برای مراجعه به سایت‌های مجازی تعویض نام است. ده سایت با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد و پژوهشگر با اتخاذ روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسانه به تحلیل محتوای نظرات کاربران پرداخت. محتوای 200 پست‌ بارگزاری شده با هدف دسترسی به اشباع نظری، تجربه‌های زیسته کاربران (قبل و بعد از تغییر نام) بررسی و درون‌مایه‌های فرعی، اصلی و مرکزی استخراج گردید. یافته‌ها بیانگر حرکت فهم کاربران از طیف ادارک بدبختی (قبل از تعویض نام) بسوی ادراک خوشبختی (بعد از تعویض نام) است. نتایج نشان می‌دهند : 1- فزونی قابل توجه متقاضیان زن در مقایسه با متقاضیان مرد 2- تاثیرپذیری مردان از سوی همسران، خواهران و یا مادران برای تعویض نام 3- سپهر آرزوها و امیدهای مشارکت‌کنندگان 4- بازگشت کاربران به باورهای پیشینی (مانند تاثیر نام بر سرنوشت) در هنگام هراس از وضع موجود و عدم اعتماد به آینده 5- بهره‌وری سرمایه‌داری دیجیتال از آینده هراسی کاربران و بیم آنها از وضع موجود است. پژوهشگر در بخش استنباط نظری به نظرات انسانشناسان نمادین تفسیری مانند کلیفورد گیرتز، ویکتور ترنر و مری داگلاس پرداخته است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Belief in the Name Phenomenon in the Cyberspace (Case Study: The Lived Experience of Users of Virtual Sites on the Belief in the Influence of Names on Destiny)

نویسنده English

FARIDEH MADJIDI KHAMENEH
Research Center of Cultural Heritage and Tourism
چکیده English

The study is a phenomenological explain of name change in cyberspace. The question is about the participants' perceptions and reasons for visiting virtual name change sites. Ten sites were selected using purposive sampling, and the researcher analyzed the content of user comments using a qualitative method and an interpretive symbolic anthropology approach.

The content of 200 posts was examined users' lived experiences (before and after the name change) and sub-themes, main and central themes were extracted. The findings indicate a shift in users' understanding from a perception of misery (before the name change) to a perception of happiness (after the name change) and indicate: 1-Significant increase in female visitors compared to male users to the aforementioned sites,2- Influence and persuasion of men by wives, sisters or mothers to change their names, 3-The participants' wishes and hopes, 4-Users' return to previous beliefs (the effect of name on destiny) when they are afraid of the current situation and lack of trust in the future 5- Digital capitalism exploits users' fear of the future. In the theoretical inference section, the researcher has addressed the views of interpretive symbolic anthropologists such as Clifford Geertz, Victor Turns, and Mary Douglas.

کلیدواژه‌ها English

Belief in the Name phenomenon
Name-changing
qualitative research
interpretive symbolic anthropology
digital capitalism
cyberspace

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 21 تیر 1404