بررسی اثرات کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق بر مدیریت بدن

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 استادیار گروه علوم اجتماعی ، واحد تهران شرق ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 استادیار گروه جزا و جرم شناسی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
10.30465/scs.2025.51311.2983
چکیده
مدیریت بدن به‌عنوان یک مفهوم مهم در جامعه‌شناسی پزشکی، امروزه در میان شهروندان تهرانی رواج زیادی دارد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه، تأثیر مصرف کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق بر مدیریت بدن را بررسی کرده است. جامعه آماری شامل شهروندان بالای 18 سال تهرانی (مصرف‌کننده کالاهای قاچاق) در سال 1402 بوده و نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای با حجم 384 نفر انجام شد. پایایی متغیر مدیریت بدن با آلفای کرونباخ 0.91 و محصولات آرایشی و بهداشتی 0.88 به‌دست آمد. مدیریت بدن در سه بعد (وضعیت ظاهری، جراحی زیبایی، کنترل وزن) و محصولات آرایشی در سه بعد (آرایشی، شوینده، سلولزی و پالمیری) مورد بررسی قرار گرفت. میانگین ابعاد مدیریت بدن 3.93 و محصولات آرایشی 4.1 به‌دست آمد که در سطح خوب قرار دارند. یافته‌ها نشان داد که بیشتر شهروندان زن، متاهل و دارای مدرک لیسانس بوده‌اند. وضعیت تاهل با مدیریت بدن تفاوت معنی‌دار داشت، اما جنسیت تأثیر معنی‌داری نداشت. نتایج نشان داد که مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق به‌صورت خطی بر مدیریت بدن تأثیر گذاشته است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investigating the effects of smuggled cosmetics and health products on body management

نویسندگان English

MARZIEH TAHERI 1
NOROZ hashemzehi 2
alireza jamshidi 3
1 PhD student in Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Criminal Justice and Criminology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده English

Body management, as an important concept in medical sociology, is very popular among Tehrani citizens today. This study, using a survey method and a questionnaire, examined the effect of consuming smuggled cosmetics and health products on body management. The statistical population included citizens over 18 years of age in Tehran (consumers of smuggled products) in 1402, and sampling was conducted using a multi-stage cluster method with a volume of 384 people. The reliability of the body management variable was obtained with Cronbach's alpha of 0.91 and cosmetics and health products of 0.88. Body management was examined in three dimensions (appearance, cosmetic surgery, weight control) and cosmetics in three dimensions (cosmetic, detergent, cellulose and palmieri). The average dimensions of body management were 3.93 and cosmetics 4.1, which are at a good level. The findings showed that most of the citizens were female, married, and had a bachelor's degree. Marital status was significantly different from body management, but gender had no significant effect. The results showed that the consumption of smuggled cosmetics and health products had a linear effect on body management.

کلیدواژه‌ها English

Body management
smuggling
consumption
cosmetics and health products
Tehran citizens

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 28 تیر 1404