آموزش سخنرانی در جمع، راهی به سوی تحقق جامعه چندصدایی؛ با تمرکز بر مقایسه تطبیقی دو شیوه آموزشی سخنرانی در ایران و مجارستان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
استادیار گروه مردم شناسی دانشکده میراث فرهنگی دانشگاه مازندران
10.30465/scs.2025.52005.3016
چکیده
در این مقاله، ابعاد موجود در آموزش مشارکتی سخنرانی، مبتنی بر دو شیوۀ مشاهده شده در مؤسسه‌های آموزش سخنرانی تُست-مسترز در شهر بوداپست از کشور مجارستان و آموزشگاه دیگری در شهر کرج از کشور ایران، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند. این مطالعه بر دو پرسش اصلی استوار است: تفاوت‌ها‌ و شباهت‌های محوری شیوه‌های آموزش این دو مؤسسه کدامند؟ آیا نتیجۀ این آموزش‌ها، به هدف مهارت و انجام بهینه عمل سخنرانی منجر می‌شود؟ این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تطبیقی- مقایسه‌ای انجام شده است که در آن، اجزاء و مؤلفه‌های موقعیت‌های مورد مطالعه تفسیر و تبیین شده‌اند.



آموزش سخنرانی در مؤسسه ایرانی، استادمحور با تکیه بر انواع ایده‌آل‌سازی از شخصیت استاد کلاس، کاربردِ مدل‌های روان‌شناختی و آموزش مستقیم محدودیت‌های کلامی و همچنین بیگانه‌‌زاست. در موقعیت آموزش سخنرانی مؤسسۀ مجاری، با حذف نقش «استاد» و جایگزینی استاد با کتاب و جزوه‌هایی جهت مطالعۀ شخصی افراد، منابع کمیاب مانند زمان و حق سخن گفتن بین اعضاء توزیع می‌شود. علاوه بر آن، کنترل، نظارت و محدود کردن نوآموزان سخنرانی به موضوعات خاص و سانسور آنها هم اتفاق نمی‌افتد در عین حال انواع ترفندهای بیگانه‌زدایی در آن اجرا می‌شود. به عبارتی در مؤسسه مجاری آموزش‌ها، عملگرایانه‌ اجرا می‌شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Public speaking training, a path towards a polyphonic society; focusing on a comparative comparison of two speech training methods in Iran and Hungary

نویسنده English

parvin ghasemi
Corresponding Author, Assistant Professor in Anthropology, Department of Social Sciences, Faculty of Cultural Heritage, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
چکیده English

In this article, the dimensions of collaborative speech education are examined based on two methods observed at the Toastmasters training institutions in Hungary, and another training center in Iran. This study is grounded on two main questions: What are the core differences and similarities in the teaching methods of these two institutions? Does the outcome of this training lead to the skill and optimal performance of public speaking?

Alongside this, attention to the components of participatory education is another important goal of this study. This research was conducted using a qualitative approach with comparative method, where the components and elements of the studied situations were interpreted and explained. Both public speaking classes were analyzed based on "front-stage events" in Erving Goffman's performance theory, distributing scarce resources such as time and the right to speak among members. Additionally, controlling, supervising, and limiting the novice speakers to specific topics and censoring them do not occur, while various alienation techniques are implemented. In other words, the training at the Hungarian institution is conducted pragmatically.

کلیدواژه‌ها English

monopoly
polyphony، collaborative education، alienation
dealienation،Toastmasters
،public speaking،

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 28 تیر 1404