تجربه‌زیستۀ دختران دانشجو از کنکور ورود به دانشگاه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
استادیار جامعه‌شناسی، گروه مطالعات زنان، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران.‏
10.30465/scs.2025.51191.2975
چکیده
پرسش اصلی پژوهش این است که دختران دانشجو چگونه با شرایط کنکور و ورود به آموزش عالی مواجه می‌شوند؟ و در چه نقاطی این تجربه سویه‌های جنسیتی دارد؟ رویکرد این پژوهش کیفی است و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات مصاحبه‌ی عمیق نیمه‌ساخت یافته است. در این پژوهش با ۳۲ دانشجوی دختر از دانشگاه‌های مختلف کشور مصاحبه شد. داده های حاصل از مصاحبه‌ها با تحلیل تماتیک بررسی و شکاف طبقاتی، شکاف مرکز/پیرامون و شکاف جنسیتی به عنوان مضامین اصلی پژوهش مشخص شدند. مضامین هدایت تحصیلی ناکارآمد، برنامه پنهان کنکور و فشار هنجاری متعارض با علایق تحصیلی بخشی از تجربه دخترانی است که وارد دانشگاه شده‌اند و به نظر می‌رسد با تجربه پسران مشترک است اما فشار هنجارهای جنسیتی در هنگام انتخاب رشته، بی‌انگیزگی حاصل از تناقض در نقش در زمان کنکور و همدستی خانواده با سیاست بومی‌گزینی، تجربه خاص دختران دانشجو در مقطع کنکور است. تقاطع سه عامل طبقه، مرکز/پیرامون و جنسیت دربردارنده مکانیسم‌های بازتولید نظم اجتماعی جنسیتی بر مبنای روابط فرادستی مردان/ فرودستی زنان در نقطه عطف کنکور هستند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The lived experience of female students from the university entrance exam

نویسنده English

khadijeh Keshavarz
Assistant Professor of Sociology, Department of Women's Studies, Institute for Cultural and Social Studies, affiliated to the Ministry of Science, Research and Technology, Tehran, Iran
چکیده English

The main question of this research is how female students confront the conditions of the university entrance exam and higher education, and at what points this experience has intense gender-based implications. This qualitative research uses semi-structured in-depth interviews as its primary data collection tool. Thirty-two female students from various universities across the country were interviewed. Thematic analysis of the interview data revealed class-center/periphery and gender gaps as two main themes of the research. Inefficient academic guidance, hidden curriculum of the entrance exam, and conflicting normative pressures with academic interests are part of the experience of girls who have entered university, which seems to be shared with boys. However, gendered attitudes during major selection, doubts about simultaneous marriage and education at university, and family complicity with native-place policies are unique experiences of female students at the university entrance stage. The intersection of class-center/periphery and gender factors encompasses mechanisms for reproducing social gender order at the turning point of the university entrance exam.

کلیدواژه‌ها English

University Entrance Exam
Non-Governmental Schools
Female Students
Gender Quotas
University Major Selection

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 01 مرداد 1404