بررسی الگوهای اجرایی نمایش آیینی پری خوانی براساس نظریه تئاتریکالیته اروینگ گافمن

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 گروه هنر. دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر. دانشگاه هنر ایران. تهران. ایرانشقف
2 گروه هنر، دانشکده علوم نظری، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران
10.30465/scs.2025.51984.3012
چکیده
آیین پری‌خوانی در میان ترکمن‌های ایران، یکی از پیچیده‌ترین نمایش‌های آیینی است که در مرز میان درمان، نمایش و بازسازی هویت فرهنگی شکل می‌گیرد. این پژوهش با رویکردی میان‌رشته‌ای، تلاش دارد ساختار نمایشی این آیین را بر اساس نظریه تئاتریکالیته اروینگ گافمن و گسست‌های تئاتربودگی ژوزت فرال تحلیل کند.

در چارچوب گافمن، پری‌خوانی به‌عنوان «نما»یی اجتماعی بازشناسی می‌شود که از طریق محیط، ابزار، و کنش بدنی پرخوان، نقشی آیینی و پذیرفتنی در چشم تماشاگر شکل می‌گیرد. هم‌زمان، در چارچوب فرال، سه گسست ادراکی در اجرای آیین قابل شناسایی است: جدایی از فضای عادی، تنش میان نقش و واقعیت و رمزگشایی از درون بازیگر.

یافته‌ها نشان می‌دهد که پرخوان، در مقام میانجی نمادین، بدن خود را به بستری برای تجربه‌ی آیینی و رمزآلود تبدیل می‌کند. این آیین نه‌تنها بازتابی از جهان‌بینی ترکمن‌هاست، بلکه نمونه‌ای بارز از درهم‌تنیدگی نمایش و معنا در سنت‌های شفاهی و آیینی ایران است.

کلیدواژه‌ها: پری‌خوانی، تئاتریکالیته، تئاتربودگی، گافمن، فرال، آیین‌های نمایشی
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

An Analytical Study of the Performance Patterns of the Ritual Drama of Pari-Khani Based on Erving Goffman's Theory of Theatricality.

نویسندگان English

Hossein Shamakhi 1
saeid zavieh 2
1 Art faculty.Tehran. Iran
2 Art faculty, tehran,iran
چکیده English

Abstract

The Pari-khani ritual among the Turkmen of Iran is one of the most intricate forms of ritual performance, situated at the crossroads of healing practices, theatrical expression, and the reconstruction of cultural identity. This interdisciplinary study seeks to analyze the performative structure of this ritual through the lens of Erving Goffman’s theory of theatricality and Josette Féral’s concept of theatrical rupture.

Within Goffman’s framework, Pari-khani is interpreted as a form of social “performance” that, through its environment, ritual tools, and the embodied actions of the performer (Par-khan), establishes a legitimate and sacred presence in the eyes of the audience. Simultaneously, using Féral’s perspective, three perceptual ruptures within the ritual can be identified: detachment from ordinary space, the tension between role and reality, and the unveiling of the actor’s inner self.

Findings suggest that the Par-khan, as a symbolic mediator, transforms their body into a vessel for mystical and ritual experience. Pari-khani not only reflects the Turkmen worldview but also exemplifies the deep interconnection between performance and meaning in Iran’s oral and ritual traditions.

Keywords: Pari-khani, theatricality, theatrical rupture, Goffman, Féral, ritual

کلیدواژه‌ها English

Keywords: Pari-khani
theatricality
theatrical rupture
Goffman
Féral
ritual performance

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 21 مرداد 1404