بررسی روند تاریخی اقتصاد تئاتر در ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکز
2 استاد دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 دانشیار دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
10.30465/scs.2025.52663.3044
چکیده
پژوهشهای تاریخی فراوانی در باب نمایش و تئاتر در ایران اتفاق افتاده است و در تمامی این پژوهشها اشاراتی به ساز و کارهای اقتصادی تولید و توزیع و نمایش و تئاتر در ایران شده است.اهمیت این بررسی آنجا خود را نمایان میکند که تشریح و تحلیل اقتصاد تئاتر امروز میتواند ماهیت بی اثر،اخته و غیرانتقادی تئاتر امروز را تبیین کند.برای این منظور سه بازهی زمانی از نظر تاریخی مورد مطالعه قرار گرفته است.اول بازهی زمانی که در آن از این پدیده به عنوان نمایش یاد میشود. در بازهی دوم از اواخر دوران قاجار که تئاتر به صورت مدرن آن وارد ایران میشود و به صورت موازی در کنار نمایش به حیات خویش ادامه می‌دهد. تئاتر در این حرکت تاریخی خویش به تدریج فضا را برای نمایش سنتی ایران تنگتر و تنگ‌تر می‌کند تا بدان‌جا که دیگر اثری از نمایش باقی نمی‌ماند. این روند تاریخی با فراز و فرود‌ها بسیار برای تئاتر مدرن تا دهه‌ی هشتاد شمسی ادامه پیدا می‌کند. بازه‌ی دوم از دهه‌ی هشتاد شمسی با اعمال سیاست درنده‌ی خصوصی‌سازی و کوچک نمودن دولت؛ تئاتر هم بی‌نصیب نماند و تلاش برای خصوصی نمودن تام و تمام آن تا به امروز ادامه پیدا کرد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

An Examination of the Historical Trajectory of the Theatre Economy in Iran

نویسندگان English

Behnam Erfanian 1
Mohammadreza Sharifzadeh 2
Ataollah Koopal 3
1 of Art Islamic Azad University, Central Branch of Tehran
2 Prof. of Art Islamic Azad University, Central Branch of Tehran, Tehran. Iran.
3 Associate Prof of Literature and Foreign Languages Faculty of Islamic Azad University. Karaj. Iran
چکیده English

Extensive historical research has explored performance and theater in Iran, frequently referencing the economic mechanisms underlying their production, distribution, and presentation.Yet none of these studies has explicitly examined the historical trajectory of theater’s economic development.Such an inquiry is vital, as analyzing the economy of contemporary theater reveals the roots of its current ineffectual, sterilized, and non-critical state.

This article traces the economic evolution of performance and theater across three historical periods.The first concerns the era when the phenomenon was known as namāyesh (traditional performance).The second begins in the late Qajar era, when modern theater entered Iran and developed alongside traditional performance, gradually marginalizing and ultimately supplanting it.This trajectory, marked by fluctuations, persisted into the 2000s.The third period, beginning in the 2000s, reflects the aggressive implementation of privatization policies and the retrenchment of the state.Theater, too, became subject to full-scale privatization—an initiative embraced not only by the state but also by theater practitioners, many of whom produced articles and organized seminars in support of privatized theater.

This study argues that, contrary to the claims of its proponents, privatized theater is neither a solution to the passivity of Iranian theater nor a viable means of improving the economic conditions of its practitioners.

کلیدواژه‌ها English

Theatre Economy
Publicly Funded Theatre
privatized theater
Independent Theatre
The New

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 12 شهریور 1404