درویش در برابر پادشاه؛ تمثیلی از آموزه سیاسی و تربیت فرمانروایان در اندیشه سعدی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی، دانشگاه تهران، تهران,ایران (نویسنده مسئول)
2 استادیارگروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران, ایران
10.30465/scs.2025.52764.3049
چکیده
این پژوهش به تبیین آموزه‌های سیاسی سعدی و نسبت آن با نظام تربیتی و اخلاقی او می‌پردازد. مسئله اصلی تحقیق آن است که سیاست نامه‌نویسی سعدی بر چه مبنای نظری استوار است و چه تفاوتی با سنت رایج اندرزنامه‌های ایرانی دارد. برخلاف سیاست‌نامه‌های کلاسیک که در خدمت تثبیت قدرت شاهان بودند، سعدی سیاست را بخشی از نظام تربیتی یا پایدیای خود می‌داند. در این چارچوب، تمثیل‌ها و حکایات او، به‌ویژه مواجهه درویش و پادشاه، کلید فهم نیت اصلی او از بیان آموزه‌های سیاسی‌اند. درویش در این حکایات بیرون از مناسبات قدرت ایستاده و با صراحت و بی‌اعتنایی به شوکت شاهان، نصیحت را در مقام داروی تلخ اما شفابخش عرضه می‌کند. هدف سعدی نه توجیه قدرت، بلکه تربیت شاهان و مهار طبع سرکش آنان برای تأمین امنیت و رفاه مردم است. این مقاله نشان می‌دهد که سیاست‌نامه سعدی بر چهار اصل بنیادین استوار است: اصالت مردم به‌عنوان منبع مشروعیت، تقدم امنیت و آسایش بر اقتدار، پرهیز از جزم‌گرایی اخلاقی همراه با مصلحت‌اندیشی و ترجیح جهانداری بر جهانگیری. نتیجه پژوهش آن است که آموزه سیاسی سعدی، برخلاف سنت اندرزنامه‌نویسی، از موضعی بیرون از قدرت طرح می‌شود و بدین‌سان الگویی متمایز و انسان‌محور در تاریخ اندیشه سیاسی ایران پدید می‌آورد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Darvish versus the King: An Allegory of Political Doctrine and the Education of Rulers in Saadi’s Thought

نویسندگان English

Mohammad Jalili Some saraee 1
Aref barkhordari 2
1 University of Tehran
2 Assistant Professor, Department of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده English

This study explores Saadi’s political doctrine and its connection to his broader ethical and educational system. The central research question addresses the theoretical foundation of Saadi’s siyasat-nama and how it diverges from the conventional Persian andarz-nama tradition. Unlike classical advice manuals, which aimed to solidify the authority of kings, Saadi views politics as a crucial aspect of his moral and pedagogical mission. In this context, his allegories and parables—particularly the interaction between the Darvish and the King—are key to understanding his political philosophy. The Darvish, positioned outside the realm of power, offers counsel with honesty, disregarding royal grandeur, presenting advice as a bitter but healing medicine. Saadi’s goal is not to legitimize power but to educate rulers, restraining their desires to ensure justice, security, and the well-being of the people. The article argues that Saadi’s political vision is grounded in four core principles: the people as the primary source of legitimacy, the primacy of security over authority, the rejection of rigid moral absolutism in favor of pragmatic reasoning, and the preference for stewardship (jahandari) over conquest (jahan-giri). This framework allows Saadi to propose a unique, human-centered approach in the history of Iranian political thought.

کلیدواژه‌ها English

siyasat-namahe
Darvish
King
education
governance
conquest
stewardship

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 17 شهریور 1404