واکاوی تغییرات گفتمانی اجتماع علمی مراکز تربیت معلم در ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
دکتری جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
10.30465/scs.2025.52202.3028
چکیده
مراکز تربیت معلم و سامان علمی- تربیتی سازنده آن در ایران تحولات و صورتبندی های متعددی را طی کرده است، مبتنی بر منطق گفتمانی، این صورتبندی ها که از بازه زمانی دارالفنون و قانون اساسی معارف آغاز شده است و تا به امروز در قالب دانشگاه فرهنگیان ادامه دارد حاصل تکامل و تطورات تاریخی نبوده است، بلکه نتیجه و برساختی از رخدادها و تحولات اتفاقی در بستر تاریخ اجتماعی بوده است، پژوهش حاضر با هدف تبیین رویکردهای اجتماعات علمی این مراکز، سوژه های ایده آل بازنمایی شده و نظام های معرفت شناختی آنها با رویکرد تحلیل گفتمان انجام شده است. به منظور استخراج داده های متن و برساخت روایت در هر گفتمان، از نظریه پل جی و ث وداک استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نظام تربیت معلم در ایران به شدت تحت تاثیر روابط سیاسی – اجتماعی بوده است، از زمان تاسیس دارالمعلمین تا دانشگاه فرهنگیان، شاهد اجتماعات علمی متعددی مانند اجتماع علمی تربیت خواه، تخصص گرا و کمال گرا و آرمان خواه بوده ایم که سوژه ها و نظام معرفت شناختی هر یک با توجه به نوع اجتماعات علمی هر دوره متفاوت بوده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Analyzing the Discursive Changes in the Scientific Community of Teacher Training Centers in Iran

نویسنده English

mohammadreza sheikhtaheri
PhD in Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
چکیده English

Teacher training centers and their scientific-educational systems in Iran have undergone numerous developments and formations, driven by discursive logic. These formations, which began during the periods of the Academy of Sciences and the Constitution of Education, and continue to this day as Farhangian University, were not merely the result of linear historical evolution. Instead, they were shaped by incidental events and developments within the broader social history. This study aims to explain the approaches of the scientific communities within these centers, the ideal subjects they represented, and their epistemological systems, using a discourse analysis approach. To extract textual data and construct the narrative within each discourse, the theories of Paul Jay and Ruth Wodak were applied. The findings reveal that the teacher training system in Iran has been profoundly influenced by political-social relations. From the establishment of the Teachers’ Academy to Farhangian University, various scientific communities have emerged, such as educational, specialization-oriented, perfectionist, and idealistic communities. The subjects and epistemological systems of these communities have varied significantly, reflecting the dominant scientific paradigms of each period.

کلیدواژه‌ها English

Teacher education
educationalist
specialist
perfectionist
discourse analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 23 شهریور 1404