موسیقی بلوز و حافظه‌ی فرهنگی در تئاتر آگوست ویلسون: خوانشی جامعه‌شناختی از بازنمایی هویت سیاه‌پوستان در چرخه‌ی پیتسبورگ

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 مربی گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
2 عضو هیئت علمی و مربی گروه موسیقی، دانشکده هنر ومعماری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
10.30465/scs.2025.52357.3030
چکیده
این پژوهش به بررسی نقش موسیقی بلوز در آثار آگوست ویلسون می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه این موسیقی به‌عنوان ابزاری فرهنگی برای بازسازی هویت فردی و جمعی و نیز به‌عنوان رسانه‌ای برای مقاومت فرهنگی به کار گرفته شده است. مطالعه حاضر با به‌کارگیری روشی کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای نمایشنامه‌های شاخصی از جمله «ریشه سیاه مارینی»، «حصارها» و «جو ترنر آمد و رفت»، به تحلیل تأثیر موسیقی بلوز بر آثار نمایشی ویلسون پرداخته است. چارچوب نظری این پژوهش بر مفاهیم سرمایه فرهنگی و میدان‌های اجتماعی پیر بوردیو و نیز نظریه جورجینا بورن در باب موسیقی به‌مثابه میانجی فرهنگی استوار است. یافته‌ها نشان می‌دهد که موسیقی بلوز نه‌تنها به‌عنوان بیانی از درد و رنج، بلکه به‌عنوان وسیله‌ای برای تقویت امید، استحکام بخشیدن به پیوندهای اجتماعی و خانوادگی و امکان‌پذیر کردن مقاومت فرهنگی عمل می‌کند. این پژوهش نتیجه می‌گیرد که در آثار ویلسون، موسیقی بلوز از نقش خود به‌عنوان یک ژانر موسیقایی فراتر رفته و به زبانی چندبعدی برای روایت تاریخ، حفظ هویت فرهنگی و تقویت انسجام اجتماعی تکامل‌یافته است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Blues Music and Cultural Memory in August Wilson’s Theatre: A Sociological Reading of African American Identity Representation in the Pittsburgh Cycle

نویسندگان English

vahid soleimaninejad 1
mostafa mahmoudjanlou 2
hamid haseli 1
1 Music instructor, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Faculty member and music instructor, Faculty of Art and Architecture, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده English

This research examines the role of blues music in August Wilson’s plays and demonstrates how it functions as a cultural tool for reconstructing individual and collective identity, as well as a medium for cultural resistance. Employing a qualitative methodology and content analysis of key plays such as Ma Rainey’s Black Bottom, Fences, and Joe Turner’s Come and Gone, this study analyzes the impact of blues music on Wilson’s dramatic works. The theoretical framework integrates Pierre Bourdieu’s concepts of cultural capital and social fields with Georgina Born’s theory of music as a cultural mediator. The findings reveal that blues music serves not only as an expression of pain and suffering but also as a means of fostering hope, reinforcing social and familial bonds, and enabling cultural resistance. The study concludes that in Wilson’s works, blues music transcends its role as a musical genre, evolving into a multifaceted language for narrating history, preserving cultural identity, and enhancing social cohesion.

کلیدواژه‌ها English

Blues Music
August Wilson
Cultural Identity
Cultural Resistance
Social Storytelling
Play

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 مهر 1404