کارکردهای اجتماعی مهمان‌نوازی در ایران عصر قاجار: تحلیل روایت‌های سفرنامه‌نویسان اروپایی با رویکرد انتقادی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
استادیار گروه تاریخ،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
10.30465/scs.2025.52255.3035
چکیده
این پژوهش به تحلیل انتقادی بازنمایی دوگانه و متضاد از مهمان‌نوازی ایرانی در سفرنامه‌های اروپایی عصر قاجار می‌پردازد. اگرچه مهمان‌نوازی یکی از مؤلفه‌های برجسته فرهنگی ایران است تصویر آن در این منابع تاریخی یکپارچه نیست. این مقاله با هدف تبیین عوامل شکل‌دهنده به این تصویرسازی دوگانه، به تحلیل کیفی این متون پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بازنمایی مهمان‌نوازی بر دو محور متضاد استوار است: از یک سو، مهمان‌نوازی مردم عادی، روستاییان و عشایر به مثابه «فضیلتی فرهنگی و اصیل» مبتنی بر سخاوتی بی‌ریا با تحسین توصیف شده است. از سوی دیگر مهمان‌نوازی طبقه حاکم و اشراف به عنوان «ابزاری سیاسی-اجتماعی» برای نمایش قدرت، کسب منفعت و معامله‌ای متقابل تفسیر شده و اغلب با نگاهی بدبینانه نگریسته می‌شود. افزون بر این، تحلیل‌ها نشان داد که درک نادرست از رمزگان فرهنگی پیچیده‌ای چون «تعارف» نقشی اساسی در شکل‌گیری این نگاه دوگانه و تقویت سوءتفاهم در ناظران غربی داشته است. در نهایت این مقاله تبیین می‌کند که تصویر مهمان‌نوازی ایرانی در این منابع، بیش از آنکه بازتابی از یک واقعیت واحد باشد محصول تقابل نگاه ناظر بیرونی با پیچیدگی‌های فرهنگی و اجتماعی ایرانِ آن دوره است. ؟
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Social Functions of Hospitality in Qajar Iran: Analyzing the Narratives of European Travel Writers with a Critical Approach

نویسنده English

mohsen parvish
Assistant Professor, Department of History, Faculty of Social Sciences University of Mohaghegh Ardabili , Ardabil, Iran
چکیده English

This study critically analyzes the dual and contradictory representations of Iranian hospitality in European travelogues of the Qajar era. Although hospitality is one of the prominent cultural components of Iran, its image in these historical sources is not unified. This article aims to explain the factors shaping this dual depiction, by qualitatively analyzing these texts. The findings show that the representation of hospitality is based on two opposing axes: on the one hand, the hospitality of ordinary people, villagers, and nomads is described with admiration as a “cultural and genuine virtue” based on sincere generosity. On the other hand, the hospitality of the ruling class and the nobility is interpreted as a “social-political tool” for displaying power, gaining benefits, and reciprocal transactions, and is often viewed with a pessimistic view. Furthermore, the analysis showed that a misunderstanding of complex cultural codes such as "customs" played a fundamental role in shaping this dual perspective and reinforcing misunderstanding among Western observers. Ultimately, this article explains that the image of Iranian hospitality in these sources, rather than being a reflection of a single reality, is the product of the confrontation of the external observer's perspective with the cultural and social complexities of Iran

کلیدواژه‌ها English

Hospitality
Travelogue
Qajar Period
Orientalism
Cultural Representation

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 28 مهر 1404