فراترکیب مطالعات نسل زد ایران 1387-1402

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
دکترای تخصصی جامعه شناسی سیاسی و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی
10.30465/scs.2025.52156.3024
چکیده
اواسط دهه 1990 آغاز نسل جهانی زد و اوایل دهه 2010 زمان پایان آن است که با دوره سنی دهه هشتادی های ایران هم زمانی معناداری دارد.جمعیت پرشمار و تفاوت های خاص این نسل با گروه های جمعیتی پیشین اهمیت شناخت ابعاد گوناگون شخصیتی و فهم ادراک ذهنی آنان را ضروری می کند.هدف اصلی پژوهش، تحلیل محتوای مطالعات نسل زد ایران و صورت بندی نو از مفاهیم اساسی مرتبط با این حوزه است.روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، از نظر هدف کاربردی با روش کیفی فراترکیب در بازه زمانی مشخص و گردآوری داده ها با روش کتابخانه ای است که از میان 82 مقاله، با انجام غربالگری و پالایش داده ها، تعداد 75 مقاله انتخاب و به عنوان سند وارد مرحله تحلیل شد.یافته های پژوهش: بیشترین تحقیقات نسل زد ایران با فراوانی 52% در سال 1402،نوع مقالات علمی-پژوهشی 46%، در حوزه ی مطالعاتی مدیریت و اقتصاد 30.4%، با 61% روش تحقیق کیفی و 45% روش نمونه گیری هدفمند صورت گرفته است.ابعاد مُعرف شخصیت و کنشگری نسل زد ایران:اجتماعی (نسل، جایگاه اجتماعی، مسائل اجتماعی)،فناوری(هویت دیجیتال، رسانه دیجیتال، فناوری دیجیتال)،اقتصادی و مدیریتی(منابع انسانی، مدیریت سازمانی، برندینگ)،سیاسی(ساخت سیاسی)، فرهنگی(هویت فرهنگی، نهادخانواده، آموزش و زبان، آنومی فرهنگی)،روانی (هویت اجتماعی، بهداشت روانی، آنومی روانی، بدن مندی)مشخص شده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Metasynthesis of Generation Z Studies in Iran 1387-1402

نویسنده English

saeed hashemi
PhD in Political Sociology and Researcher in the Field of Social Sciences
چکیده English

The mid-1990s marked the beginning of the global Generation Z and the early 2010s marked its end, which coincides with the 1980s in Iran.The large population and the differences of this generation with previous population groups make it necessary to recognize the various dimensions of personality and understand their mental perception.The main goal of the research is to analyze the content of Iranian Generation Z studies and formulate new basic concepts related to this field.The descriptive-analytical research method is applied in terms of purpose with a qualitative meta-synthesis method in a specific time period and data collection using a library method.Out of 82 articles, 75 articles were selected and entered into the analysis stage as documents by conducting data screening. Research findings:The most research on Generation Z in Iran with a frequency of 52% in 1402, the type of scientific-research articles 46%, in the field of management and economics studies 30.4%, with 61% qualitative research method and 45% purposive sampling method.The dimensions that define the personality and activism of Generation Z in Iran have been identified:social(generation,social status,social issues)technological(digital identity,digital media,digital technology) economic and managerial(human resources, organizational management, branding)political(political construction) cultural(cultural identity, family institution,education and language,cultural anomie) psychological(social identity,mental health,mental anomie,corporeality).

کلیدواژه‌ها English

Global Generation Z
Iranian Generation Z
digital-born
self-centered
pluralistic

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 04 آبان 1404