تحلیل گفتمان انتقادی آثار جلال آل احمد: با تأکید بر کتاب‌های غرب زدگی ودر خدمت وخیانت روشن‌فکران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران
2 دانشگاه پیام نور واحد تهران
10.30465/scs.2025.51351.2988
چکیده
تحقیق حاضر با روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف به منظور بررسی و تحلیل گفتمان انتقادی آثار جلال آل احمد صورت گرفته است. تمرکز اصلی پژوهش بر دو اثر مهم از آل احمدغرب‌زدگی (1341) و در خدمت و خیانت روشنفکران (1342)، است. تحلیل ها در سه سطح تحلیل متنی (توصیف)، پرکتیس گفتمانی (تفسیر) و پرکتیس اجتماعی (تبیین)، صورت پذیرفته ‏است.تحلیل‏ها، نشان داد که صورت‌بندی گفتمان غرب‌زدگی از جانب جلال با تأثیرگذاری انکارناپذیر کتاب غرب‎زدگی وی، توانست در تحولات اجتماعی دهه‌های چهل به بعد در ایران، مشهور و قابل‏توجه باشد بطوری که این تاثیرگذاری تاکنون نیز، قابل ردیابی است. صورتبندی گفتمان غرب‌زدگی مورد نظر جلال‏آل‏احمد اگرچه شرق را در برابر غرب قرارمی‌دهد اما این شرق، خیلی زود به حوزه ایران و با هویت التقاطی ملی- مذهبی (ایرانی ـ اسلامی) تقلیل می‌یابد و همچنین؛ غرب نیز به مفهوم ماشین، تقلیل داده می‌شود. آل احمد، پراکتیس‌های گفتمانی و اجتماعی را برای صورتبندی گفتمان غرب‌زدگی به جد، پیگیری می‌نماید اما برتری نامتعادل گونه‌های گفتمانی خاص بر بقیه باعث می‌گردد تا به ضعف بنیادهای فلسفی گفتمان غرب‌زدگی در نزد جلال‏آل‏احمد منجر گردد و بعدها در واقعیت‌های اجتماعی بخصوص خود را به شیوه‌های دیگری، متجلی نماید و به خلاءهای فلسفی و درک ناقص شرق از غرب پی‎می‌برد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Critical Discourse Analysis of Jalal Al-Ahmad's Works: With Emphasis on Westernization Books and the Service and Betrayal of Intellectuals

نویسندگان English

mojdeh kiani 1
s s 2
1 Associate Professor, Department of Sociology, Payam Noor University, Tehran
2 s
چکیده English

This research is intended to investigate and analyze Discourse Critical Analysis of Jalal Ale - Ahmad’s works by Fairclough’s Critical Discourse Analysis method. In this Direction, the selected statistical population of research is two important books by Jalal: The “Dyisplexia (1341)” and “In Attendance & Treason of Intellectuals (1342), also they are in some way completing each other. Analyzing of data that was textual is performed in three steps of: textual analysis (description), discursive practice (Explainnation), and Social practice (Interpretation).It is obvious that Dyisplexia discourse formation and also undeniable influence of Jalal’s book (“Dyisplexia, 1341”), could be famous and considerable at Iran’s social vicissitudes of 1340s until nowadays. Though the Jalal’sDyslexia discourse formation put “East” against “West”, soon the “East” reduced to field of Iran or national – religious (Iranian – shie’i ) synthetic identity, and also the “West” reduced to concept of “Machine”. enthusiastically, Jalal pursue discursive and social practices to configure this Dyisplexia discourse,; but unequilibrium preference of specific discurses, enhances the weakness of philosophical foundations of Dyisplexia discourse by Jalal Ale – Ahmad than others, and thereafter at specific social facts represented itself in other methods, and makes philosophical gaps and unperfected perception from “East & West”

کلیدواژه‌ها English

Critical Discourse Analysis, Jalal – Ale Ahmad, Intellectual, Orientalism, Dyisplexia, In Attendance &
Treasion of Intellectuals

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 07 آبان 1404