فرهنگ سیاسی تصوف در کُردستان ایران: تحلیل روایت نمونه‌ای از مریدان طریقت قادریه

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه کردستان
2 گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
10.30465/scs.2025.52715.3046
چکیده
این پژوهش در قالب سازه‌ نظری فرهنگ سیاسی، ابعاد و زوایای پیوند تصوف با جامعه و سیاست را در کُردستان بررسی مینماید. پژوهش از نوع کیفی و به روش تحلیل روایت انجام شده است. میدان پژوهش معطوف به مریدان طریقت‌ قادریه در کردستان بوده است که طی آن با 30 نفر مصاحبه بعمل آمد. یافته‌ها نشانگر آن بود که اکثر مشارکت‌کنندگان نگرش ‌برابری خواهانه‌ای نسبت به زنان نداشتند و مقام خلیفه و شیخ را مردانه می‌پنداشتند. آن‌ها قائل به مدارای مشروط در مواجهه با سلایق مذهبی و عرفی در جامعه بودند. گستره اعتماد اجتماعی آنان عمدتاً به هم-مسلکان و مشارکت اجتماعی و نهادی آن‌ها محدود به موسسات خیریه در شرایط بحرانی و برمبنای تکلیف دینی بود. ارتباط نهادی مشارکت‌کنندگان ابزاری و همراه با کناره‌گیری از دستگاه‌های دولتی بود و به‌دلیل بدعهدی و ناکارآمدی، مسئولان و نهادهای اداری را اعتماد ناپذیر می‌دانستند و با تردید در سودمندی و اثربخشی سیاسی، مشارکت منفی را در پیش گرفته بودند. مباحثه و گفتگوی سیاسی در نرد مشارکت‌کنندگان غیررسمی و محدود به حلقه مریدان در تکیه بود. با نظر به روایت جمعی، مولفه‌های فرهنگ سیاسی مشارکت‌کنندگان به فرهنگ سیاسی محدود نزدیک است و برخی از نشانه‌های فرهنگ سیاسی عملگرا هم در میان آنان دیده می‌شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Political Culture of Sufism in Iranian Kurdistan: An Narrative Analysis of Qadiriyya disciples

نویسندگان English

omid Ghaderzadeh 1
arman mohamadi 2
1 Faculty Member of Kurdistan University
2 Department of Sociology, Faculty of Humanities, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده English

This research, within the framework of the theoretical structure of political culture, examines the dimensions and angles of the connection between Sufism and society and politics in Kurdistan. The research is qualitative and conducted using the narrative analysis method. The research field was focused on the followers of the Qadiriyyah disciples in Kurdistan, during which 30 people were interviewed.The findings indicated that most participants did not have an egalitarian attitude towards women and considered the positions of caliph and sheikh to be masculine.They believed in conditional tolerance in the face of religious and customary tastes in society. The extent of their social trust was mainly in their fellow-professionals and their social and institutional participation was limited to charitable institutions in times of crisis and based on religious duty.The participants' institutional connection was instrumental and accompanied by withdrawal from government agencies. Due to their lack of inefficiency, they considered officials and administrative institutions untrustworthy and, with doubts about their political usefulness and effectiveness, they had adopted negative participation. According to the collective narrative, the components of the participants' political culture are close to a limited political culture, and some signs of a pragmatic political culture were also seen among them.

کلیدواژه‌ها English

Institutional separation
limited political culture
Narrative analysis
Sufism
Qadiriyya discipless

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 10 آبان 1404