جامعه‌پژوهی فرهنگی

جامعه‌پژوهی فرهنگی

بررسی ادراک و تجربه معلمان ابتدایی از ویژگی های منفی مدیران مدارس

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده
استادیار دانشگاه لرستان
10.30465/scs.2025.52553.3038
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک و تجربه معلمان ابتدایی از ویژگی‌های منفی مدیران دوران کاری‌شان صورت پذیرفت. روش: روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. افراد مورد مطالعه، معلمان دوره ابتدایی استان کرمانشاه بودند که از میان ایشان براساس روش نمونه‌گیری هدفمند، 17 نفر به عنوان مشارکت کننده انتخاب شده و برای گردآوری اطلاعات از ایشان از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل یافته‌ها از روش کلایزی استفاده شد. یافته: پس از تحلیل و تنظیم نتایج، ویژگی‌های منفی مدیران مدارس، در قالبِ سه مضمون اصلی و 49 مضمون فرعی مورد اشاره قرار گرفت؛ که مضامین اصلی شامل «عدم تخصص حرفه‌ای، عدم تعهد حرفه‌ای و ضعف‌های اخلاقی» می‌باشند. نتیجه‌گیری: در این پژوهش، معلمان در برشماری ویژگی‌های منفی برای مدیران، بیشتر به موارد مرتبط با تخصص و تعهد توجه داشتند و ضعف و ویژگی‌های منفی مدیران را در این دو حیطه حرفه‌ای، بیشتر شاهد بوده‌اند. این مطالعه بر نیاز مدیران به تخصص حرفه‌ای بیشتر، نشان دادن تعهد قوی‌تر به نقش‌های خود و پایبندی به استانداردهای اخلاقی بالاتر برای ایجاد یک محیط آموزشی مثبت و سازنده تأکید می‌کند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Examining the perception and experience of elementary school teachers regarding the negative characteristics of School administrators

نویسنده English

Fatemeh Ramezani
Assistant Professor, Lorestan University
چکیده English

Objective: This study aimed to explore elementary school teachers’ perceptions and experiences regarding the negative characteristics of school principals during their careers.



Method: The qualitative, phenomenological research included 17 elementary teachers from Kermanshah province, selected through purposeful sampling. Data were collected via semi-structured interviews and analyzed using Colaizzi’s method.



Findings: The negative traits of principals were categorized into three main themes and 49 sub-themes: lack of professional expertise, weak professional commitment, and ethical deficiencies. These themes covered various specific issues teachers encountered in their interactions with principals.



Conclusion: Teachers primarily emphasized weaknesses in principals’ expertise and commitment, highlighting significant shortcomings in these areas. The findings underscore the need to address these issues to enhance school leadership effectiveness and foster a positive educational environment. Principals must develop greater professional competence, strengthen their commitment, and adhere to higher ethical standards to improve school dynamics.

کلیدواژه‌ها English

Teachers
elementary school
administrators
negative characteristics
Lived Experience

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 12 آذر 1404