جامعه‌پژوهی فرهنگی

جامعه‌پژوهی فرهنگی

فرایندهای اجتماعی ناکارامدی علوم اجتماعی - مطالعه موردی جامعه شناسی- در ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 گروه علوم اجتماعی/دانشکده علوم انسانی و اجتماعی/دانشگاه مازندران/ بابلسر/ایران
2 استاد جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران
3 گروه علوم اجتماعی/دانشکده علوم اجتماعی/ دانشگاه تهران/ تهران/ ایران
10.30465/scs.2025.52991.3058
چکیده
علوم اجتماعی علاوه بر نقش اصلاح‌گری اجتماعی، با استفاده از نظریه‌های مختلف، روند توسعه هم در "جهان جنوب" و هم در "جهان شمال" را تسهیل می‌کند. بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باورند که مشکلات بسیار جدی در سازمان شناختی و اجتماعی این علوم وجود دارد. همچنین شکاف بین جامعه‌شناسی آکادمیک و نیازهای جامعه، ناکارایی‌هایی را موجب شده و به بی‌اعتمادی سیاست‌گذاران و مردم انجامیده‌ است. این پژوهش در صدد شناخت فرایندهای اجتماعی شکل‌گیری این رخداد، با تکیه بر روش نظریه مبنایی است. با استفاده از شیوه نمونه‌گیری هدفمند، نمونه گیری انجام و مصاحبه ها تا اشباع نظری ادامه یافت. داده‌ها در قالب 15 مصاحبه میدانی،30 دیدگاه در قالب مصاحبه مکتوب و یا نشست و گفتگو جمع‌آوری شد. یافته‌های پژوهش دلالت بر مولفه های معرفتی به عنوان مهم ترین و پرتکرارترین علت دیده شد که در بستر فرهنگ پیرو، یک چرخه ناتوانی را در حوزه علوم اجتماعی شکل داده و با عواملی چون تجاری سازی دانش و ضعف منابع مالی این چرخه تشدید شده است. این چرخه ناتوانی موجب تشدید بحران‌های اجتماعی، بحران مشروعیت نهاد علم، مهاجرت علمی و بازتولید قدرت مسلط بر ساختارهای علمی شده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Social Processes of Social Science Inefficiency - A Case Study of Sociology - in Iran

نویسندگان English

Marziye Zare 1
Nader Razeghi 2
Hamid Parsania 3
1 Department of Social Sciences/Faculty of Humanities and Social Sciences/University of Mazandaran/Babolsar/Iran
2 Professor of Sociology, Faculty of Humanities & Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
3 Department of Social Sciences/Faculty of Social Sciences/University of Tehran/Tehran/Iran
چکیده English

In addition to its role in social reform, social science facilitates development processes in both the "Global South" and the "Global North" through the application of various theories. Many sociologists believe that there are very serious problems in the cognitive and social organization of these sciences. Moreover, the gap between academic sociology and societal needs has led to inefficiencies, resulting in a loss of trust among policymakers and the public. This research aims to understand the social processes shaping this phenomenon, relying on the grounded theory method. Using purposive sampling, interviews were conducted until theoretical saturation was reached. Data were collected through 15 field interviews and 30 written or discussion-based viewpoints. The findings indicate that epistemic components emerged as the most significant and frequently cited cause, which, within the context of a follower culture, has formed a cycle of inability in the field of social science. This cycle is exacerbated by factors such as the commercialization of knowledge and weak financial resources. This cycle of inability has led to the intensification of social crises, a crisis of legitimacy for scientific institutions, academic migration, and the reproduction of dominant power over academic structures.

کلیدواژه‌ها English

Inefficiency of social sciences in Iran
Crisis in scientific knowledge
Indigenous science
Modern science
Grounded data theory

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 26 آذر 1404