جامعه‌پژوهی فرهنگی

جامعه‌پژوهی فرهنگی

بازنمایی زن در شعر عرفانی–اجتماعی احمد عزیزی: تحلیلی جامعه‌شناختی بر اساس نظریه سرمایه فرهنگی بوردیو

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استادیار گروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استادیارگروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
10.30465/scs.2025.52997.3057
چکیده
این پژوهش به واکاوی صورت‌بندی‌های زن در اشعار و نثرهای شطحی احمد عزیزی می‌پردازد. مسئله اصلی آن است که زن در جهان شعری عزیزی چگونه بازنمایی می‌شود و این بازنمایی چه نسبتی با سازوکارهای میدان فرهنگی، توزیع نابرابر سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و نمادین، و فرایندهای مشروعیت‌بخشی دارد؟ بر اساس فرضیه پژوهش، زن در شعر عزیزی هم‌زمان در چهار نقش بازنمایی می‌شود: زن قدسی در پیوند با حافظه عرفانی–شیعی؛ زن اجتماعی–انتقادی در متن میدان شهری و ساختارهای طرد؛ بدن زن در وضعیت کشمکش میان منطق قدسی‌سازی و کالایی‌شدن؛ و زن مقاوم به‌مثابه حامل سرمایه نمادین رنج و امید. روش پژوهش کیفی است و با بهره‌گیری از تحلیل تماتیک و کدگذاری سه‌مرحله‌ای، متون شعری و شطحیات عزیزی تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بازنمایی زن در آثار عزیزی محصول رابطه او با میدان فرهنگی و منطق توزیع سرمایه‌هاست؛ به گونه‌ای که ارزش معنایی هر تصویر نه در سطح زیبایی‌شناسی، بلکه در نسبت با قواعد مشروعیت‌بخش میدان و سازوکارهای قدرت نمادین شکل می‌گیرد. این نتایج بیانگر آن است که شعر عزیزی عرصه‌ای برای مشاهده کشمکش نمادین، بازتولید نابرابری و امکان‌سازی برای مقاومت در میدان فرهنگی ایران است
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Representation of Women in the Mystical–Social Poetry of Ahmad Azizi: A Sociological Analysis Based on Bourdieu’s Theory of Cultural Capital

نویسندگان English

Salman karami 1
Mostafa Akbariyan 2
Alyeh Shekarbeygi 3
1 PhD student, Department of Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده English

This study examines the configurations of womanhood in the poems and ecstatic prose of Ahmad Azizi. It explores how women are represented in Azizi’s poetic world and how these representations relate to the cultural field, the unequal distribution of cultural, social, and symbolic capital, and the processes of legitimization. The study argues that women in Azizi’s work appear in four simultaneous forms: the sacred woman rooted in mystical-Shi‘i memory; the social-critical woman situated in the urban field and structures of exclusion; the female body positioned between sacralization and commodification; and the resistant woman as the bearer of symbolic capital derived from suffering and hope. Using a qualitative method based on thematic analysis and three-stage coding, the research analyzes Azizi’s poetry and ecstatic prose. The findings show that these representations are shaped by Azizi’s position within the cultural field and by the logic of capital distribution, meaning that the value of each image emerges not purely from aesthetics but from its relation to field-specific rules of legitimacy and symbolic power. Overall, Azizi’s poetry becomes a site where symbolic struggle, the reproduction of inequality, and the possibility of resistance in Iran’s cultural field can be observed.

کلیدواژه‌ها English

Ahmad Azizi
representation of women
mystical–social poetry
Bourdieu
cultural field
cultural capital
symbolic capital

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از 03 دی 1404