ارتباطات رسانه‌ای، فرهنگ، و هویت در فرایند جهانی‌شدن

نویسنده
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
جوامع در فرایند جهانی‌‌شدن، تحت تأثیر ارتباطات رسانه‌‌ای، در معرض نظام‌‌ها و ارزش‌‌های گوناگونی قرار می‌‌گیرند که ریشه در توسعۀ اجتماعی آن‌‌ها ندارد و از زهدان آن جوامع برنیامده است. فرهنگی که به این ترتیب و تحت تسلط فنّاوری به شکل کالای مصرفی به سرزمین‌‌های ملی راه می‌‌یابد، بی‌‌‌آن‌که مجالی برای نقد و بررسی آن وجود داشته باشد، شیوة نوینی از آگاه‌شدن از جهان و تفسیر آن را منتقل می‌‌کند. ایجاد شکاف در بنیادها و ساختارهای اجتماعی و همچنین آشوب در میان نمادهای بنیادین جامعه می‌تواند از نتایج مخرب چنین رویدادی باشد
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

ارتباطات رسانه‌ای، فرهنگ، و هویت در فرایند جهانی‌شدن

نویسنده English

mehrdad nouraee