شاهسنی، شهرزاد (1386). «تبیین سازوکارها و مؤلفههای جامعهپذیری کتابهای دورة ابتدایی در چهارچوب تحلیل انتقادی گفتمان»، رسالة دکتری، دانشگاه شیراز.
شمشیری، بابک، محمودرضا نوشادی، و حبیب احمدی (1390). «نقش و کارکرد تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکلگیری هویت ملی»، مجلة پژوهشهای برنامة درسی، دورة اول، ش 1، بهار و تابستان.
فارسی اول دبستان (بخوانیم) (1391). جمعی از مؤلفان، وزارت آموزش و پرورش، تهران: ناشر ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی، شرکت افست.
فارسی پنجم دبستان (بخوانیم) (1392). جمعی از مؤلفان، وزارت آموزش و پرورش، تهران: ناشر ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی، شرکت افست.
فارسی چهارم دبستان (بخوانیم) (1392). جمعی از مؤلفان، وزارت آموزش و پرورش، تهران: ناشر ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی، شرکت افست.
فارسی دوم دبستان (بخوانیم) (1391). جمعی از مؤلفان، وزارت آموزش و پرورش، تهران: ناشر ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی، شرکت افست.
فارسی سوم دبستان (بخوانیم) (1392). جمعی از مؤلفان، وزارت آموزش و پرورش، تهران: ناشر ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی، شرکت افست.
فارسی ششم دبستان (بخوانیم) (1391). جمعی از مؤلفان، وزارت آموزش و پرورش، تهران: ناشر ادارة کل چاپ و توزیع کتابهای درسی، شرکت افست.
کهنهپوشی، سیدمصلح و حامد کهنهپوشی (1388). «تحلیل محتوای مفهوم هویت کتابهای درسی جامعهشناسی 1 و 2 رشتة ادبیات و علوم انسانی»، نشریة مطالعات برنامة درسی، ش 13 و 14، تابستان و پاییز.
لکلائو، ارنستو و شانتال موفه (1392). هژمونی و استراتژیهای سوسیالیستی، ترجمة محمد رضایی، تهران: ثالث.
ملاصادقی، منیره (1378). «نقش فعالیتهای فرهنگی مدارس در شکلدهی به هویت ایرانی دانشآموزان»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
نوشادی، محمودرضا، بابک شمشیر، و حبیب احمدی (1390). «پژوهشهای برنامة درسی»، دورة اول، ش 1، بهار و تابستان.
یاوری، نوشین (1373). «اقوام و قومیت در کتابهای درسی»، فصلنامة گفتوگو، ش 3.
یورگنسن، ماریان و لوئیز فیلیپس (1391). تحلیل گفتمان، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
Foucault, Michel (1972). The Archaeology of the Knowledge, trans. A. M. Sheridan Smith, London: Tavistock.
Laclau, E. and C. Mouffe (1985). Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics, London: Verso.
منابع دیگر
آقاگلزاده، فردوس (1390). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: علمی و فرهنگی با همکاری دانشگاه تربیت مدرس.
اشتراوس، انسلم و جولیت کربین (1390). اصول در روش تحقیق کیفی، ترجمة بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
اشتراوس، انسلم و جولیت کربین (1391). مبانی پژوهش کیفی، ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
تاجیک، محمدرضا (1383). گفتمان، پادگفتمان و سیاست، تهران: مؤسسة تحقیقات و توسعة علوم انسانی.
جعفرزاده پور، فروزنده (1389). «کتابهای درسی و هویت ملی؛ فراتحلیل مطالعات انجامشده»، فصلنامة مطالعات ملی، س 11، ش 42.
جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی، ترجمة تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
دوران، بهزاد (1381). «تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی»، رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
سلطانی، علیاصغر (1391). قدرت گفتمان و زبان، تهران: نشر نی.
سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش (1390). وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، آذر ماه.
شمشیری، بابک و علیرضا نوشادی (1386). «بررسی میزان برخورداری کتب درسی فارسی، تاریخ و تعلیمات اجتماعی دورة راهنمایی از مؤلفههای هویت ملی»، فصلنامة مطالعات برنامة درسی، ش 6، پاییز.
صالحی عمران، ابراهیم و دیگران (1387). «بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی در کتابهای درسی دورة راهنمایی»، فصلنامة مطالعات ملی، س 9، ش 3.
صالحی عمران، ابراهیم و طناز شکیباییان (1386). «بررسی میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی در کتابهای درسی دورة ابتدایی»، فصلنامة مطالعات ملی، س 8 ، ش 1.
صدیق سروستانی، رحمتالله و ابراهیم حاجیانی (1387). «مطالعة تجربی منابع هویت در ایران»، فصلنامة مطالعات ملی، ش 34.
عشوری، زهرا (1378). «تحلیل محتوای داستانها و رواییهای کتابهای فارسی دورة ابتدایی در سالهای تحصیلی 1376-1377 و مقایسة آن با اهداف آموزش و پرورش ابتدایی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمة شایسته پیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات رسانهها.
فلیک، اووه (1391). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
قادرزاده، امید (1390). «بازنمایی هویت ملی در نشریات دانشجویی؛ بررسی موردی: نشریات دانشجویی دانشگاه کردستان»، فصلنامة مطالعات ملی، ش 1.
کاستلز، مانویل (1385). عصر اطلاعات؛ قدرت، جامعه، هویت، ترجمة حسن چاووشیان، ج 2، تهران: طرح نو.
کریمی، جلیل، احمد محمدپور و صلاحالدین قادری (1391). «جامعهشناسی و مشکل هویت ایرانیان، فراتحلیل از مطالعات نظری و پژوهش هویت»، فصلنامة مطالعات ملی، ش 1، س 13.
کسرایی، محمدسالار (1388). «نظریة گفتمان لاکلائو و موفه ابزار کارآمد در فهم و تبیین پدیدههای سیاسی»، فصلنامة سیاست، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دورة سیونهم، ش 3، پاییز.
کلاتهعربی، ابوالقاسم (1384). «مطالعات تطبیقی هویت ایرانی در کتابهای درسی دورة متوسطه سالهای 56-60 و 1382»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
گیدنز، آنتونی (1380). پیامدهای مدرنیت، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: نشر نی.
محمدپور، احمد (1389). ضد روش؛ منطق و طرح در روششناسی کیفی، تهران: جامعهشناسان.
مکدانل، دایان (1380). مقدمهای بر نظریة گفتمان، ترجمة حسینعلی نوذری، تهران: گفتمان.
نظری، علیاشرف (1387). «تبیین مفهوم هویت از چشمانداز گفتمانی»، فصلنامة راهبرد، س 17، ش 49، زمستان.
هال، استوارت (1383). «هویتهای قدیم و جدید، قومیتهای قدیم و جدید»، ترجمة شهریار وقفیپور، فصلنامة ارغنون، ش 24.
Burr. V. (1995). An Introduction to Social Constructionism, London: Sage.
Foucault, Michel (1970). The Order of Discourse: An Archaeology of the Human Sciences, London: Tavistock.
Lacan, j. (1977). ‘The Agency of the Letter in the Unconsconscious or Reason since Freud’, in Ecrits: Aselection, New York: W.W. Norton & Co.
Laclau, E. (1993). ‘Discourse’, in R. Goodin P. Pettit (eds.), the BlacKwell Companion to Contemporary Political Philosophy, Oxford: Blakwell.
Potter, j. and M. Wetherell (1987). Discourse and Social Psychology, London: Sage.