بازخوانی هویت اجتماعی اعضای جماعت مذهبی "مکتب قرآن کردستان" از رهگذر سبک زندگی و مصرف

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی و هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران.

2 دکترای جامعه شناسی و دبیر آموزش و پرورش شهرستان بوکان،

10.30465/scs.2024.9211

چکیده

هویت جماعت گرایانه مذهبی در جامعه ایرانی از طریق سبک‌های زندگی و سیاست‌های مصرف درصدد بازنمایی هویت متمایز خود با دیگران می باشد.در این نوشته تاکید اصلی بر مکتب قرآن است که خود شاخه‌ای از مذهبیون اهل تسنن است و امروزه در شهرهای کردنشین اهل تسنن ساکن هستند.این مقاله کیفی بوده و با رویکرد تاریخ شفاهی و با استفاده از تکنیک مصاحبه‌ عمیق انجام گرفته است.بر این اساس تعداد 32 نفر از اعضای مکتب قرآن که در شهرهای مختلفی سکونت داشتند،به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و مصاحبه درباره سبک زندگی آنها در مدت سه ماه انجام گرفته است و جهت تحلیل داده های جمع آوری شده از کدگذاری سه مرحله ای استفاده شده است.یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در میان افراد عضو این جماعت مذهبی، بحث از نوعی هراس نسبت به جهان بیرون از جماعت و ترس از رخنه
هویت جماعت گرایانه مذهبی در جامعه ایرانی از طریق سبک‌های زندگی و مصرف درصدد بازنمایی هویت متمایز خود با دیگران می باشد.تاکید اصلی این مقاله بر مکتب قرآن است که خود شاخه‌ای از مذهبیون اهل تسنن است و امروزه در شهرهای کردنشین اهل تسنن ساکن هستند.مقاله کیفی بوده و با رویکرد تاریخ شفاهی واستفاده از تکنیک مصاحبه­ عمیق انجام گرفته است.بر این اساس تعداد 32 نفر از اعضای مکتب قرآن به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شده و مصاحبه درباره سبک زندگی آنها در مدت سه ماه انجام گرفته است و جهت تحلیل داده های جمع آوری شده از نظریه زمینه ای استفاده شده است.یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در میان افراد عضو این جماعت مذهبی،بحث از نوعی هراس نسبت به جهان بیرون از جماعت و ترس از رخنه کردن این جهان به­درون روابط زیسته آنان به شکلی وسواس­گرایانه در قالب امر و نهی­هایشان نسبت به سیاستهای مصرف به­درستی دیده می­شود.افراد عضو این جماعت مذهبی در پناه گفتمان حاکم بر جماعت،در واقع در برابر گفتمان حاکم بر جامعه و سلسله‌مراتب اجتماعی‌ای که بنیان های قدرت و اقتصاد بدان دامن می‌زنند، مقاوت‌ کرده‌اند و همین الگوهای ارزشی و گزینشی موجبات یکدست‌بودگی این اعضاء را فراهم آورده است.
این جهان به‌درون روابط زیسته آنان به شکلی وسواس‌گرایانه در قالب امر و نهی‌هایشان نسبت به سیاستهای مصرف دیده می‌شود.افراد عضو این جماعت مذهبی در پناه گفتمان حاکم بر جماعت، در واقع در برابر گفتمان حاکم بر جامعه مقاوت‌ کرده‌ وهمین الگوهای ارزشی و گزینشی موجبات یکدست‌بودگی و همسطحی این اعضاء را فراهم آورده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Rereading the social identity of members of the religious community "Maktabe Quran of Kurdistan " through their lifestyle and consumption

نویسندگان [English]

  • Rashid Ahmadifar 1
  • Ahmad Gholami 2
1 Associate Professor of Sociology and member of the Department of Social Science Education, Farhangian University of Kurdistan, Tehran, Iran.
2 PhD in Sociology and Teacher at Educational system of Boukan.
چکیده [English]

Abstract
 
Translations are gender-specific. Learn more
Religious constitutional identity in Iranian society, seeks to represent its distinctive identity with others through its lifestyles and consumer policies. In this essay, the main emphasis is on the Qur'an school, which is itself a branch of Sunnis and is now inhabited by Sunnis in the Kurdish cities. These people are particularly active in the major cities of Kurdistan, West Azarbaijan and Kermanshah, and are interconnected with each other. This research is qualitative and has been done with an oral history approach and using deep interviewing techniques. Accordingly, 32 members of the Qur'an school who were residing in different cities were selected through targeted sampling and interviewed about their lifestyle during the three months. The Grounded theory is used to analyze the data. The findings of this study indicate that among members of this religious community, the discussion of a kind of panic towards the world outside the congregation and the fear of penetrating this world into their relationships in an obsessive manner in the form of their predictions about consumption policies are rightly seen. The members of this religious community, in defense of the ruling discourse of the congregation, have, in fact, resisted the dominant social and social dynamics that underpin the foundations of power and economics, and the same values and selective patterns have brought about the uniformity and level of these members.
Keywords: Lifestyle, Quality of Life, Maktabe Quran, Religious Community, Planned Identity,
 
385/5000
TRANSLATE MORE
Verified by Translate CommunityJoin
 
Translations are gender-specific. Learn more
Introduction
  According to the title of this article, lifestyle, social identity, and religious community of the Qur'anic school form the three main concepts of this article, and the main problem of the research is formed around the link between these three fundamental concepts.
   The general purpose of this research is to show that the congregation and religious congregational identity in Iranian society has achieved a distinct and different identity from others through lifestyles and non-consumption of some goods and life patterns. In this article, the main emphasis is on the Qur'an school,which is a branch of Sunni religious people, and today they live individually or in groups in Kurdish cities in the west of the country.Therefore, due to the limited and closed relationships of this group, the main problem of this research is to examine the relationship between the lifestyle and the social identity of the religious community of the Qur'anic school, several main questions are considered, which are:
 What is the role of lifestyle in the continuity and strengthening of people's collective identity?
 How do congregations distinguish themselves from other identities according to their lifestyles and consumption patterns?
Materials & Methods
This research is qualitative and has been conducted using in-depth interview technique. Based on this method, 32 members of the Qur'an school were selected by purposeful sampling and an interview was conducted about their lifestyle during the first quarter of 1400. First of all, because this school has strong intra-group relations, it is necessary to be present among them. We went to experts and people familiar with the subject and through them we got to know other members of this group and through this group we were able to question the desired components. In practice, we use the snowball method as a sampling strategy. In this research, we chose Of course, in this school, the school council, which is actually the thinking and decision-making brain of the entire Quranic school, has officially banned any type of interview.
Discussion & Result
     Pursuing the new social identity in this article through the use of the 20 components above shows a kind of policy-making regarding consumption by these members, especially the Central Council of the Qur'an School. According to the core categories that are repeated in all 12 consumption components above, relationships of introversion and avoidance of consumerism and not cutting off communication with school (or like-minded friends) indicate the same policies that are hegemonic and Ideology has dominated the individual. The core categories show that two types of instructions, positive and negative, are the basis of these members' decisions regarding their desired consumption. Lack of luxury, lack of individualism, external dishonesty, advertising, and lack of consumerism as negative requirements have even led to the removal of many goods and social actions from the consumption basket of the family and their social relationships; Satellite, television, newspapers, funeral ceremonies and weddings are among these and positive requirements such as cooperation, self-improvement, friendship, simplicity, guidance, legitimacy and nationalism have given their lives a coherent and separable style. The positive aspects of the consumption instructions have made the strict instructions in the consumption of food, clothing, automobiles, household appliances, socializing, etc. more prominent among them.
   The emphasis on non-individualism and, according to it, attention to intra-group relations has even prepared the conditions for sports and public activities among them. The diagram below shows the tendency of members to avoid aspects of daily consumption and move towards relationships based on awareness and socializing. In the middle of this diagram, where the instructions are subject to the observance of positive principles and at the same time the obstacles and negative principles, the consumption and observance of issues that are part of the general needs are considered. However, on the negative level, the products of satellite, television, newspaper, etc. are not considered necessary, because the knowledge base for them has not been defined, and on the positive level, the knowledge base and sociability of the goods and relationships have been fully defined and explained and communicated at the same time.  The distinctiveness of these members is the result of the difference in consumption and their approaches to their lifestyles and biological customs. This distinction is the product of their view on life and the world. Their collectivist identity as a tool to solve problems and questions and in a selective and interpretative way has caused them to understand and interpret the world and their surrounding environment, this interpretive device uniquely regulates their tendencies, choices, values ​​and actions. ; Although the world view and the value system and vision of these members are always accompanied by resistances and the congregation and the congregational identity can never apply its congregational identity in general, but the adjustments within the congregations and the congregational identity for Biological policies create a kind of protective umbrella that provides the members' cognitive security.
Conclusion
   Among the members who were interviewed, the emphasis on concepts such as non-luxury, non-consumerism, legitimacy, non-forgetfulness, simplicity, cooperation, etc. has a decisive role in choosing their lifestyle. This issue is strengthened by the membership in the Qur'an school community as a symbolic capital. Although the amount of economic capital is variable among them, Anna's emphasis on cultural, social and symbolic capitals has prevented the formation of a class structure and, in her opinion, domineering

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • Quality of Life
  • Maktabe Quran
  • Religious Community
  • Planned Identity
  • -----، (1358). وحدت اسلامی، نشر میلاد.
  • اباذری، یوسف. چاوشیان، حسین. (1381). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعه شناختی هویت اجتماعی، نامه علوم اجتماعی شماره 20.، ص 3- 27.
  • استونز، راب.(1383). متفکران بزرگ جامعه شناسی، تهران، نشر مرکز.
  • باکاک، ر. (1381 .). مصرف. ترجمه: خ، صبوری. تهران: انتشارات شیرازه.
  • برگر،پیتر و همکاران.(1381). ذهن بی‌خانمان، نوسازی و آگاهی،ترجمه‌ی محمد ساوجی، تهران،نشر نی.
  • بندیکس، رکس. )1382). سیمای فکری ماکس وبر. ترجمه: م، رامبد. تهران: انتشارات هرمس.
  • بوردیو، پییر (1380). نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه مرتضی مردی­ها، تهران نشر نقش و نگار.
  • تامین، ملوین. (1378). جامعه شناسی قشربندی و نابرابری­های اجتماعی. ترجمه: ع، نیک گهر. تهران: نشر توتیا.
  • حجازی، سید ناصر و حیدرخانی هابیل(1393). بررسی رابطه میزان دینداری و سبک زندگی جوانان، فصلنامه مطالعات جامعه شناسی، سال ششم، شماره بیست و سوم، تابستان 1393 ص 98 –
  • حسینی، سید یاسین، محدثی گیلوایی، حسن و تاج الدین، محمد باقر. (1401). مطالعه کیفی تضادهای اجتماعی مرتبط با دین میدان مطالعه: استان کردستان. جامعه شناسی فرهنگ و هنر. 4(3), 47-21. doi.org/10.34785/J016.2022.028
  • حسینی، سید یاسین؛ محدثی گیلوایی، حسن؛ تاج الدین، محمد باقر. (1400). دین و تضاد اجتماعی در کردستان ایران: نیم قرن اخیر.فصلنامه علمی مطالعات میان فرهنگی. 16(49), 89-132.
  • خسروی، جمال و کچویان، حسین. (1391). اسلام‌گرایی در کردستان و چالش‌های ناسیونالیسم کردی و واگرایی؛ علل و زمینه‌ها (نمونة موردی: تطورات گفتمان مکتب قرآن). راهبرد اجتماعی فرهنگی، 1(2).
  • دلاویز، علی. (1385). احزاب و سازمان‌های اسلامی در کردستان (1976-2006 ،)فصلنامه، زریبار، 62(1) 115-99.
  • راه حق، دنیا.(1391). بررسی جریان مکتب قرآن بر مسائل سیاسی کردستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی به راهنمایی،رضا جلالی.
  • رحمت آباد، الهام. و آقابخشی، حبیب.(1386). سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان، فصلنامه ی علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پنجم شماره 20.
  • شویره، کریستین،فونتن، اولیویه، (1385). واژگان بوردیو، ترجمه مرتضی کتبی، تهران، نی.
  • فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم، صبح صادق.
  • فکوهی، ناصر.(1386). خرده فرهنگ های اقلیتی و سبک زندگی، روندها و چشم اندازها، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 4.
  • گیبنز،جان.ریمر، بو.(1381). سیاست پست­مدرنیته، ترجمه­ی منصور انصاری،تهران،نشر گام نو.
  • گیدنز، آنتونی.(1378). تجدد و تشخص، جامعه وهویت شخصی در عصر جدید، ترجمه ناصر موفقیان، تهران، نشر نی.
  • مفتی زاده، احمد. (1358). جزوه ی حکومت اسلامی، نشر اوج.
  • مهدوی کنی، محمد سعید. (1386). مفهوم سبک زندگی وگسترده ی آن در علوم اجتماعی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 1.
  • -----، دفترنامه ها، سایت مکتبnageekurd.net نامه دوم، 30/4/69
  • Bauman, Z.(2001). Community: seeking safety in an insecure world. Cambridge: Cambridge University press.
  • Bourdieu, p. (1984). Distinction A: Social Critique of the judgment of Taste, London, Routledge
  • Bruhn, G. John.(2005). The sociology Community Connections, Kluwer Academic, plenum Publisher, New York.
  • Hackett, R .(2004). Rethinking the Role of Religion in the public Sphere: Local and global perspectives.
  • Jacobson, Jeffrey.(1998). Islam in transition: Muslim perspectives, London: Routledge.
  • Lamont, M.(1992). Money, Morals and Manners: The Culture of the French and the American Upper-Middle Class . Chicago: University of Chicago Press.
  • MacIntyre,A.(1995). The Specter of Communitarianism, Radical Philosophy. N:70 (Match/April)
  • Reimer , B.(1995). Youth and Modern Lifestyle . Editted by: Fornas.J & Bolin.G, in Youth Culture in Late Modernity. London. Sage.
  • Wynne, Derek. (2000). Leisure, Lifestyle and new middle class. London and New York: Routledge.