اعتراضات دانشجویی و خشونت‌ورزی در دوران سلطنت پهلوی دوم

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار جامعه شناسی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی

10.30465/scs.2024.48461.2839

چکیده

یک وضعیت انقلابی محصول تضادها و تنش‌های انباشته و حل ناشده‌ای است که نهایتا معترضان را به این نتیجه می‌رساند که راهی جز براندازی نظم سیاسی مستقر وجود ندارد. فارغ از اینکه چه عواملی باعث شکل‌گیری یک جنبش انقلابی می‌شود، هدایت فرایند مبارزه به نحوی که باعث بسیج حداکثری منابع شود، نقش مهمی در پیروزی انقلاب دارد. یکی از پیامدهای ایجاد ائتلاف‌های انقلابی، ایجاد خشم مشترک است که نقش موثری در استمرار بخشیدن به مبارزه و حفظ هویت انقلابی و صف‌آرایی در برابر حاکمان دارد. این نوشتار با استفاده از روش اسنادی و بهره‌گیری از اسناد، خاطرات، مصاحبه‌ها و پژوهش‌های انجام گرفته به بررسی جایگاه خشونت در فرهنگ سیاسی دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران می‌پردازد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که دانشجویان رفتارهای خشن را موجه و مقبول می‌دانستند و برای رسیدن به مطالبات و خواسته‌های سیاسی و صنفی‌شان از اعمال خشونت علیه مسئولان دانشگاه، اساتید و همکلاسی‌هایشان مضایقه نمی‌کردند و مماشات مسئولین دانشگاه با پایین آوردن هزینه اعتراض و ارتکاب عمل خشونت‌آمیز، باعث تشویق دانشجویان به تکرار این رفتارها می‌شد. در وضعیتی که دانشجویان امکان بسیج منابع خود را داشتند و می‌توانستند کنش اعتراضی خشونت‌آمیزشان را ادامه دهند، دانشگاه‌ها به بستری مناسب برای مبارزه علیه رژیم پهلوی تبدیل شده بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Student protests and violence during Pahlavi II reign

نویسنده [English]

  • Abbas Khorshidnam
Assistant Professor of Sociology, Imam Khomeini and Islamic Revolution Research Institute
چکیده [English]

A revolutionary situation is a product of the accumulated and unresolved conflicts and tensions that ultimately lead the protesters to the conclusion that there is no other way but to overthrow the established political order. Regardless of what factors cause the formation of a revolutionary movement, directing the struggle process in a way that mobilizes the maximum resources plays an important role in the victory of the revolution. One of the consequences of creating revolutionary coalitions is the creation of common anger, which plays an effective role in continuing the struggle and maintaining the revolutionary identity and lining up against the rulers. This article examines the place of violence in the political culture of Tehran university students by using documentary method and using documents, memories, interviews and researches. The findings of the research show that the students considered violent behavior as justified and acceptable and they did not hesitate to use violence against the university officials, professors and their classmates in order to achieve their political and union demands and the university officials' appeasement with Lowering the cost of protesting and committing violent acts would encourage students to repeat these behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student movement
  • violence
  • political culture
  • Second Pahlavi
  • Tehran universities