گونه شناسی پژوهش‌های معاصر در حوزه خوشنویسی ایران

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

2 استاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

3 استادیار جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران ، ایران

4 استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

10.30465/scs.2024.48485.2843

چکیده

این پژوهش به عنوان یک مرور نظام‌مند، به بررسی عمیق حوزه خوشنویسی معاصر ایران پرداخته و به دنبال دسته‌بندی، گونه‌شناسی و تحلیل تنوع تحقیقات انجام‌شده در این زمینه است. این مطالعه در پی پاسخگویی به دو پرسش اساسی است: ۱- وضعیت کنونی پژوهش‌های خوشنویسی چگونه است؟ ۲- پژوهش‌های خوشنویسی چگونه دسته‌بندی شده‌اند و چه عواملی در این تنوع دسته‌بندی مؤثر بوده‌اند؟

در این راستا، با بررسی بیش از ۲۰۰ نوشته و مطالعه در حوزه خوشنویسی، مشخص شد که تحقیقات از روش‌های سنتی تاریخ‌نگاری به سمت روش‌های پژوهشی علمی و انتقادی گرایش یافته‌اند. این تحقیقات در دسته‌ها و گروه‌های متنوعی بر اساس موضوع، هدف، و سبک اجرایی طبقه‌بندی شده‌اند. همجواری و تاثیر هنر‌های مختلف در دنیای معاصر و همچنین ضرورت‌های مرتبط با بازار و اقتصاد هنر، خوشنویسی و مطالعات مرتبط با آن را به سمت و سوی جدیدی سوق داده است.

این تحقیق نشان داد که در دهه‌های اخیر، پژوهشگران تلاش کرده‌اند تا با استفاده از نظریه‌های معاصر و رویکردهای نوین، به تحلیل و تفسیر آثار خوشنویسی بپردازند، و این امر منجر به ایجاد تفسیرهای جدید و بینش‌های نو در ارزیابی و فهم خوشنویسی به عنوان یک شکل هنری مستقل و پویا شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Typology of contemporary researches in the field of Iranian calligraphy

نویسندگان [English]

  • حمید حمیدی 1
  • enshaalah Rahmati 2
  • mostafa mehraeen 3
  • fateme shahroodi 4
1 Ph.D. student o, Islamic Azad University, Tehran Branch, Center
2 Professor of the Department of Philosophy, Islamic Azad University, Central Tehran
3 Assistant professor of sociology in the Institute of Humanities and Cultural Studies, tehran.iran
4 Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research, as a systematic review, has done an in-depth study of the field of contemporary calligraphy in Iran and seeks to categorize, typify and analyze the diversity of research done in this field. This study seeks to answer two basic questions: 1- What is the current state of calligraphy research? 2- How are calligraphy researches categorized and what factors have been effective in this variety of categories?

In this regard, by examining more than 200 writings and studies in the field of calligraphy, it was found that the researches have moved from the traditional methods of historiography to scientific and critical research methods. These researches are classified in various categories and groups based on the topic, purpose, and implementation style. The coexistence and impact of different arts in the contemporary world, as well as the necessities related to the market and economy of art, has pushed calligraphy and related studies to a new direction.

This research showed that in recent decades, researchers have tried to analyze and interpret calligraphy works by using contemporary theories and new approaches, and this has led to the creation of new interpretations and new insights in evaluating and understanding calligraphy as a form.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Systematic review
  • typology
  • contemporary Iranian calligraphy
  • calligraphy research
  • art research