تاملی بر نظریه سرمایه فرهنگی پیر بوردیو در باب آموزش موسیقی به کودک (مطالعه موردی هنرجویان ساز پیانو)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

2 استاد دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

3 استادیار دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

چکیده

نوشتار حاضر کوشیده است در ایران تاثیر و اهمیت سرمایه فرهنگی را در شکل‌گیری روند یادگیری موسیقی در هنرجوی کودک نشان دهد. ساز مورد مطالعه این پژوهش پیانو بوده و با تکیه بر نظریه سرمایه فرهنگی پیر بوردیو جامعه شناس فرانسوی جلو رفته است. از دیدگاه بوردیو سرمایه فرهنگی شامل درک و شناخت فرهنگ، زیبایی، هنرهای متعالی، داشتن معلومات عمومی، سلیقه‌ی خوب و شیوه‌های رفتاری متناسب است که از بستر خانوادگی و نوع طبقه فرد سرچشمه می‌گیرد. بوردیو معتقد است وجود سرمایه فرهنگی بالا در فرد می‌تواند تاثیر جدی بر پیشرفت و پیشبرد فعالیت‌های هنری وی داشته باشد. بر این اساس این پژوهش سعی دارد چگونگی این نظریه و اهمیت سرمایه فرهنگی کودک را در رابطه با آموزش موسیقی مورد سنجش قرار دهد. تا ذیل نشان دادن تاثیر سرمایه فرهنگی در یادگیری نشان دهیم که تنها هوش موسیقیایی کودک نیست که می‌تواند بر یادگیری وی موثر باشد، بلکه میزان سرمایه فرهنگی خانوادگی کودک می‌تواند تاثیر کلیدی بر روند یادگیری وی داشته باشد. در این پژوهش از روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. در این روش داده‌ها از قبل وجود داشته و پژوهشگر از طریق مصاحبه با کودک و تکیه بر نظریه بوردیو به تحلیل آن‌ها می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A reflection on Pierre Bourdieu's theory of cultural capital about teaching music to children case study: piano students

نویسندگان [English]

  • mina kashfi 1
  • mohamadreza sharifzadeh 2
  • mahsa khoie 3
1 Doctoral student of Art Research, Faculty of Arts. Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Professor of Art Faculty, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Arts, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

This article has tried to show the importance of cultural capital in the formation of music learning process in Iran. The instrument studied in this thesis is the piano and it has moved forward based on Pierre Bourdieu's theory of cultural capital of the French society of the 20th century. From Bourdieu's point of view, cultural capital includes the understanding and knowledge of culture, beauty, sublime arts, having general knowledge, good taste, and appropriate behavioral methods that originate from the family background and the type of class of the individual. Bourdieu believes that the presence of high cultural capital in a person can have a serious effect on the development of his artistic activities, this research tries to measure the nature of this theory and the importance and impact of the child's cultural capital in relation to music education. In order to show the importance of cultural capital in the student's learning, it is not only the child's musical intelligence that can affect her late or early learning. Rather, the amount of his cultural capital can have a key effect on the learning process. In this research, the research method of qualitative content analysis has been used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cultural capital
  • Pierre Bourdieu
  • children'
  • s music
  • piano
  • education