برساخت هویت قومی در دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

10.30465/scs.2024.49578.2888

چکیده

هویت قومی میتواند تجربه بهزیستی، امنیت، سرمایه اجتماعی و توسعه را برای جامعه چندفرهنگی به ارمغان آورد. از اینرو، این پژوهش به واکاوی فرایند اجتماعی شکلگیری هویت قومی در دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان می‌پردازد. این پژوهش کیفی با روش‌شناسی نظریه زمینه‌ای انجام گرفت. از بین دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان 18 نفر با روش نمونه‌گیری نظری تا دستیابی به اشباع اطلاعات انتخاب گردید. اطلاعات مشارکت کنندگان با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و با روش اشتراوس و کوربین تحلیل شدند. پدیده محوری "درون و برون سازی هویت قومی" از مقولات هسته‌ای شامل "فرهنگ پذیری تعاملات بین قومی"، "برساخت هویت قومی خاص از دیگری" "احساسات قومی" استخراج شده است. مدل پارادایمی پژوهش نشان می‌دهد هویت قومی دختران در بستر تعاملات خانوادگی، آموزشی و مجازی بوجود می‌آید و می‌تواند به پیامدهای مختلف پیوند عاطفی بین اقوام، از هم گسیختگی بین اقوام و احساس قوم گرایی منجر ‌شود. از اینرو، توصیه می-شود رویکرد و روش برابرخواهانه و مشارکت جویانه در سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی با اقوام مختلف نهادینه گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Construction of ethnic identity in female students of Sistan and Baluchistan University

نویسنده [English]

  • Elham Shirdel
Assistant Professor in Social Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
چکیده [English]

Ethnic identity can bring the experience of well-being, security, social capital, and development to a multicultural society. Thus, this research examines the social process of ethnic identity formation in female students of Sistan and Baluchistan University. This qualitative research was conducted using grounded theory methodology. Among the female students of Sistan and Baluchistan University, 18 people were selected by theoretical sampling method to achieve data saturation. Participant information was collected by semi-structured interview tool and analyzed by Strauss and Corbin method.

The central phenomenon is "internalization and externalization of ethnic identity" that extracted of the core categories include "culturalization of inter-ethnic interactions","the construction of a certain ethnic identity from another" and "ethnic feelings". The paradigm model shows that the ethnic identity of girls arises in the context of family, educational, and virtual interactions and can lead to different consequences of emotional bonds between ethnic groups, separation between ethnic groups, and feelings of ethnocentrism.Therefore, it is recommended to institutionalize an egalitarian and participatory approach and method in organizations and social institutions with different ethnic groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethnic identity
  • culture
  • social interactions
  • emotions
  • girls