مقایسه نگرش فرهنگی، نظام باورها و تفکر انتقادی بین معلمان اقلیم کردستان عراق و استان کردستان در ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کردستان

2 دانشگاه آزاد

3 -

10.30465/scs.2024.48921.2856

چکیده

پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرش فرهنگی، نظام باورها و تفکر انتقادی در بین معلمان اقلیم کردستان عراق و کردستان ایران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ روش علی مقایسه ای و از نظر جمع آوری داده ها پیمایشی- توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه معلمان اقلیم کردستان عراق و استان کردستان در ایران بود. نمونه آماری پژوهش 350 نفر بود که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. در این پژوهش برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه نگرش فرهنگی هافستد (1980)، پرسشنامه نظام باورهای هالند (1998) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریتکس (2003) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های استنباطی، آزمون مانوا به کمک نرم افزار SPSS 22 بکارگرفته شد. یافته ها نشان داد که فقط در زیرمقیاس نگرش فرهنگی (فاصله قدرت) بین دو گروه معلمان اقلیم کردستان عراق و استان کردستان در ایران تفاوت وجود دارد، در بقیه زیرمقیاس های نظام باورها و تفکر انتقادی در دو گروه معلمان اقلیم کردستان عراق و استان کردستان در ایران تفاوت وجود ندارد. معلمان اقلیم کردستان عراق در مقایسه با معلمان استان کردستان در ایران، توزیع قدرت را ناعادلانه تر ارزیابی کرده اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of cultural attitude, belief system and critical thinking between teachers of Kurdistan region of Iraq and Kurdistan province in Iran

نویسندگان [English]

  • Hassan Gharibi 1
  • Raheleh Rasouli 2
  • Shahin Rahmyan 3
1 Assistant Professor, Department of psychology, university of kurdistan
2 Azad University
3 -
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of comparing the cultural attitude, belief system and critical thinking among the teachers of Kurdistan region of Iraq and Kurdistan province in Iran. This research was comparative- causal method and survey-descriptive in terms of data collection. The statistical population of the present study was all the teachers of Kurdistan region of Iraq and Kurdistan province in Iran. The statistical sample of the research was 350 people, and multi-stage cluster sampling method was used to select them. In this research, Hofstede's cultural attitude questionnaire (1980), Holland's belief system questionnaire (1998) and Ritex critical thinking questionnaire (2003) were used to measure the research variables. To analyze the research data, the MANOVA test was used using SPSS 22 software. The findings showed that there is only a difference in the subscale of cultural attitude (power distance) between the two groups of teachers in the Kurdistan Region of Iraq and the Kurdistan province in Iran. There is no difference in the other subscales of the system of beliefs and critical thinking in the two groups of teachers in the Kurdistan Region of Iraq and the Kurdistan province in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural attitude
  • Belief system
  • Critical thinking
  • Teachers
  • Kurdistan
  • Iraq
  • Iran