بررسی تحلیلی رابطه جامعه و دین در اندیشه امیل دورکیم

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم اجتماعی، چمران، اهواز، ایران

10.30465/scs.2024.50030.2912

چکیده

درباره ی منشأ دین نظریه های مختلفی از جمله «جان گرایی» و «طبیعت گرایی» وجود دارد که دورکیم در سومین اثر مهم و معروف خود، «صور بنیانی حیات دینی» آنها را بررسی و رد می کند. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات بنیادی و ابزار گردآوری اطلاعات در آن، منابع دست اول کتابخانه‌ای است. هدف این پژوهش بررسی نظریه ی دورکیم در باب منشأ دین است. در این پژوهش سعی بر آن است تا با رویکردی تحلیلی-توصیفی نقاط قوت و ضعف نظریه ی دورکیم درباره ی دین، بررسی و بیان شوند. نتایج پژوهش نشان می‌دهند که از تبیین دورکیم درباره‌ی منشأ دین، انتقادات فراوانی شده است و این انتقادها را می‌توان به چهار دسته ی روش‌شناختی، کارکردگرایانه، نظری-مردمنگارانه و پسااستعماری تقسیم کرد. دورکیم در بررسی خاستگاه دین به سراغ بدوی ترین قبایل یعنی قبایل استرالیایی و آیین توتم پرستی می رود و تلاش می کند تا ثابت کند؛ منشأ دین، چیزی جز جامعه نیست. تعلق خاطر شدید دورکیم به جامعه باعث شده‌است تا از هر پدیده ای، نتیجه ای اجتماعی بگیرد و همه چیز را محصول جامعه بداند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analytical study of the relationship between society and religion in Emile Durkheim's thought

نویسندگان [English]

  • Abdul Reza Navah
  • Hamidreza Nasrallahi Qala Abde Shahi
Social Sciences, Economics and Social Sciences, Chamran, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

There are various theories about the origin of religion, such as "animism" and "naturalism", which Durkheim examines and rejects in his third important and famous work, "The Fundamental Forms of Religious Life". The present research is of the basic research type and the means of collecting information in it is the first-hand library sources. The purpose of this research is to examine Durkheim's theory about the origin of religion. In this research, an attempt is made to analyze and express the strengths and weaknesses of Durkheim's theory about religion with an analytical-descriptive approach. The research results show that there have been many criticisms of Durkheim's explanation about the origin of religion, and these criticisms can be divided into four methodological, functionalist, theoretical-anthropological and post-colonial categories. In examining the origin of religion, Durkheim goes to the most primitive tribes, i.e. Australian tribes and Totemism, and tries to prove; The origin of religion is nothing but society. Durkheim's strong attachment to society has made him take a social result from every phenomenon and consider everything as a product of society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • society
  • collective consciousness
  • social cohesion
  • religion
  • Emile Durkheim