برساخت دیالکتیک سوژه معلم در فضاهای رسمی (مورد مطالعه: معلمان مرد شهر خشکبیجار)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان

2 دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان

3 کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلان

10.30465/scs.2024.49737.2903

چکیده

در مقاله حاضر به چگونگی برساخت هویت سوژه در فضاهای اجتماعی با استفاده از نظریات میشل فوکو پرداخته شده است، هدف، بررسی تاثیر مدرسه به مثابه یکی از نهادهای مدرن در شکل دهی به هویت سوژه معلم می باشد. میدان مطالعه، معلمان مرد شهر خشکبیجار می باشد؛ داده های تحقیق بر پایه مشاهده مشارکتی و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق فردی، جمع آوری شده است؛ نمونه گیری با روش حداکثر تنوع برای نشان دادن شدت و تفاوت هر کدام از آراء انجام گرفته و انجام مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری پیش رفته است. . این تحقیق بیانگر این ملاحظه نظری است که هویت سوژه مدرن تابعی از مواجه دائمی او با نهادهای مدرن همچون مدرسه، پادگان، کارخانه و... است. اما درعین حال باید توجه داشت چنانکه فوکو در سراسر پروژه قدرت خود بر آن تاکید می کند، سوژه در این مدار قدرت منفعل نیست و با رویه هایی همچون تقابل با کلیشه ها، تقابل با امر سراسربین، تقابل با شرح وظایف و بخشنامه ها این جریان غالب قدرت را در هم می شکند و تا حدی به هویت خویش شکل می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Dialectical construction of the teacher subject in official spaces (Case of study: male teachers of Khokhbijar city)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Gholami Shekarsaraie 1
  • Ali Yaghoobi 2
  • Abbas Hashemi 3
1 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
2 Associate Professor, Department of Social Sciences, Faculty of Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
3 Master of Sociology at University of Guilan
چکیده [English]

This article examines the construction of teacher identity within social spaces through a Foucaultian analytics. It investigates how modern institutions, particularly schools and offices, shape teacher identity by exerting control and creating ideal, obedient subjects. While Foucault posits the possibility of resistance to this process, the dynamics of power and resistance in contemporary society have significantly evolved. The study focuses on male teachers in Khoshkebijar. Employing participatory observation and in-depth interviews, data was collected using maximum variation sampling and analyzed until theoretical saturation. Findings reveal that despite the diversity of the teaching community and the complexities of the Iranian educational system, schools exercise power over teachers through mechanisms akin to Foucault's disciplinary society. These include spatial confinement, individualization, hierarchical organization, strict timetables, and surveillance. The research concludes that the interplay between social spaces and individuals, shapes identity, emphasizing the formative role of modern institutions in constructing the contemporary self.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • teacher subject
  • official space
  • power
  • resistance